برگشت

تو مسیرِ جاده ها، وقتی که دلتنگت میشم
تو فضای بی کسی هام، مستِ نیرنگت میشم

وقتی که حادثه ها، یکی یکی ورق میشه
تو مسیرِ با تو بودن، همه عمرم سر میشه

قسمتِ خاطره هام، با تو دیگه پَرپر بشه
بهترِ نباشی پیشم، تا دلم پر بکشه

بسه دیگه انتظارُ، با تو بودن کافیه
قسمتم همینِ جونم، بی تو بودن عالیه

وقتی نیستی پیشِ قلبم، دل تو سینه می زنه
وقتی باشی تو کنارم، نبضِ من نمی زنه

کاشکی از اوّلِ دیدن، می دونستی عاشقم
به منِ ساده می گفتی، دستمو پس می کشم

تو سکوتِ واژه ها، وقتی چشات اشکی میشه
دلِ بی رحم و کشندت، الهی پَر بکشه

بره سمتِ اون دیاری، که همش محبته
عشق و آزادی و احساس، مثلِ من تو سینته

میای و بازم کنارم، می شینی عزیزِ من
با دوچشمای سیاهت، برمی گردی پیشِ من

https://www.academytaraneh.com/13365کپی شد!
1300
۲۳

  • مجتبی بستان پیرا سلام خوندم لذت بردم @};- @};-
  • مهناز واعظ پایدار باشید @};-
    • سید ایمان قطبی دزفولی با سلام و عرض ادب و احترام. خیلی ممنونم که با خوندن ترانم سبب مسرت من شدید . بسیار ممنونم و امیدوارم با کارهای بهتر از همه ی ما، دریچه های خوبی به زندگیمون باز بشه. برقرار باشی و سبز
    • سید ایمان قطبی دزفولی با سلام . خیلی ممنون و تشکر می کنم از اینکه ترانمو خوندید و کارمو پسندیدید. بالاخره ترانس و با شعر یکمی فرق داره . اگه حتی هجایی چیزی هم کم اومد، با کشش صدا و طنین زیبای خودتون می تونید به راحتی باهاش ارتباط برقرار کنید. بازم ممنون
  • فریبا سید موسوی سلام دوست عزیز خوندم ..با دیانا موافقم روو وزن و قافیه بیشتر تمرکز کنید.با مهر @};- @};-
    • سید ایمان قطبی دزفولی با سلام خدمت خانم سید موسوی مهربان. خیلی ممنونم از اینکه ایراداتِ کارم رو در جهت پیشرفتِ کارم بهم میگید و امیدوارم بتونم توی کارهای بعدی جواب زحماتتون رو بدم. بازم ممنونم
  • ديانا ادريس زاده سلام دوست عزيز :-) پر از احساس بود @};- اماااا :S (عزيز من-پيش من)(محبته-سينته)(بكشه-ميشه)(ميكشم-عاشقم)(عاليه -كافيه)و... هيچ كدوم هم قافيه نيستن فقط بخاطر تشابه انتهاي كلمات بشه آخر كارتون رو رديف كار حساب كرد :-S
    • سید ایمان قطبی دزفولی با سلام. راستش هنوز توی بحث قافیه مشکلات زیادی دارم و با توجه به این مطلب :"ردیف، اصطلاحی عروضی است و به واژه یا واژه‌هایی که به‌صورت مکرر و بدون هیچ تغییری در آخر بیت‌ها بعد از قافیه می‌آید گفته می‌شود. یا بعبارتی «کلمه یا کلماتی مکرری که در آخر مصراعها و ابیات درآورند، مثل «آید همی» در این بیت رودکی: بوی جوی مولیان آید همی [/] یاد یار مهربان آید همی -------------------- قافیه، قسمت تکرار شونده از کلمه‌هایی است که در نظم و شعر تکرار می‌شود، به شرط آن که قسمت تکرارشونده جزئی از کلمهٔ قافیه باشد و به آن الحاق نشده باشد. ضمنا اگر کل کلمه و نه جزئی از آن تکرار شود به آن ردیف می‌گویند. فرهنگ معین در مادهٔ قافیه نوشته است: ««ای نرگس پرخمار تو مست [/] دل‌ها ز غم تو رفت از دست.» قافیهٔ آن از آخر کلمه باشد تا به نخستین حرکتی که پیش از سواکن آن بود. پس قافیهٔ این شعر دو حرف و حرکتی بیش نباشد و آن سین و تاء است و حرکت ماقبل آن، اما اگر حرف آخرین از کلمهٔ قافیه از نفس کلمهٔ قافیه نباشد بلکه به علتی بدان ملحق شده باشد چنان‌که: «برخی چشم مستشان [/] وان زلف همچون شستشان.» که کلمهٔ اصلی در آخر این شعر «مست» و «شست» است و«شان» از بهر اضافت جماعت بدان ملحق شده است. قافیهٔ آن از آخر کلمه باشد تا به نخستین حرکتی که پیش از سواکن حروف نفس کلمه باشد.»[ نكته مهم اینكه در نظم کلمهٔ قافیه در انتهای بیت‌ها می‌آید یا مصراع مطلع غزل و البته چنانچه شعر دارای ردیف باشد کلمهٔ قافیه قبل از ردیف قرار می‌گیرد." راستش با توجه به این دیدگاه فکر می کردم بعد از آخرین مصوت کلاً حروفی که وجود داره، اگه دقیقاً مثل هم باشه بهش مگیم قافیه .البته خودم از کلمات "عالیه -کافیه" زیاد خوشم نیومد. البته 3 تا کتاب توی این سایت و 1 سایت دیگه دیدم که کلمات هم قافیه رو نوشته که به خاطر محبت شما بود که پیگیری کردم و به سمت یادگیری بیشتر رو اوردم. http://shaeranejavan.com/thread-648.html و مطلب سایت خودمون : http://www.shereno.com/post-11619.html که همونه ولی چون نمیدونستم ناشر اصلی سایت کدومشون بوده هر دو سایتی رو که دیدم ذکر کردم .نویسنده ی این مطالب : ايرج صدرزاده افشار هست و امیدوارم بزودی بتونم کتابها رو مطالعه کنم. خیلی ممنون و سپاس به خاطر این همه محبتی که کردید و ترانمو خوندید و ایرادات کارم رو بهم گوشزد کردید. برقرار باشی و سبز
      • ديانا ادريس زاده من دانش ادبي ندارم پس جوابي براي توضيحات تخصصي كه برام نوشتيد ندارم اما هم تحصيلات هنري و هم درك هنري بالا دارم اگر (بكشه و ميشه يا... )از نظر ادبيم هم قافيه محسوب بشه كه (شخصا قبول ندارم)از نظر علم زيبا شناسي كارتون رو تضعيف ميكنه @};-
      • سید ایمان قطبی دزفولی سلام عرض شد خانم ادریس زاده. خیلی ممنونم که کارم رو مطالعه کردید و دوباره نظر دادید راستش منم زیاد به ادبیات اشنایی ندارم و بیشتر کار موسیقی و خوانندگی می کنم و واقعاً نمی دونم در مورد نظر شما چیکار باید بکنم و تنها چیزی که می فهمم اینه که حتماً باید دانش ادبیاتی خودم رو زیاد کنم. منم عرض کردم که توی اون سایت این جمله رو نوشته بود ولی حالا که کمی از اون کتاب هایی هم که ذکر کردم؛ مطالعه کردم فهمیدم که کارم خیلی اشکال داره و امیدوارم با راهنمایی شما دوستانِ خوبم و اینکه تصویر سازی کارهامو دوس دارم زیباتر بشه و همچنین حس کارم، امیدوارم با مطالعه خیلی بیشتر به جواب قابل قبولی برسم . خیلی از شما ممنونم که منو راهنمایی کردید و مطمئن باشید برای نظرتون خیلی ارزش قائلم و براش وقت زیادی میزارم ولی حیف که تا 20 روز دیگه کنکور دارم
      • ديانا ادريس زاده سلام مجدد ايمان عزيز :-) 2نكته باعث شد كه من روي شعر شما حساسيت بيشتري نشون بدم اول علاقه اي كه برادرم به افكار شما دارن و برام گفتن .اين موضوع باعث شد توقع من از كاري كه ازتون ميخونم بالا بره و دليل دوم اينه كه شما تو مصرع اول ابياتتون از كلمات بسيار ساده كه كلي هم قافيه داره استفاده كردين !!!اما در مصرع دوم به جاي كلمه هم قافيه به رديف هاي ضعيف بسنده كردين :- انشاالله تو كنكور موفق بشيد @};-
      • ديانا ادريس زاده متاسفانه كامنتم ناقص اومد :-S گفتيد:(نمی دونم در مورد نظر شما چیکار باید بکنم) بجز مطالعه كه خيلي كمك مي كنه پيشنهادم اينه كه كلمات مشابه رو پشت هم بنويسيد وتكرار كنيد در كوتاه مدت نتيجه @};- مي گيريد قول ميدم
      • سید ایمان قطبی دزفولی سلام بر شما خانم ادریس زاده مهربان. من برای کلام زیبایِ برادر شما آقا علی خیلی ارزش قائلم چون می دونه در مورد چی می خواد بنویسه و دیدگاهم رو در مورد زندگی برای ایشون نوشتم . من خیلی خدا رو شکر بعضی از تجربیات رو کسب کردم و قوه ی تخیل من توی تصویر سازی و تجسم چه شعرهای خودم و یا توی ترانه و شعر کسی دیگه رو دارم و به راحتی میتونم حس کنم ترانشو و توی ترانش غرق بشم. باور کنید نمی دونستم داداش شماست و خیلی خوشحال شدم از شنیدن کلمه ی برادری که استفاده کردید. بازم ممنونم و آقا علی رو خیلی دوس دارم و امیدوارم تا به اون چیزایی که می خواد ان شاالله زودتر برسه. برقرار باشی و سبز
  • شادی وکیلی سلام خوب بود اما وزن کارتون یه جاهایی ایراد داره.. @};-
  • موسی صادقی تو مسیرِ جاده ها، وقتی که دلتنگت میشم تو فضای بی کسی هام، مستِ نیرنگت میشم =D> =D>
    • سید ایمان قطبی دزفولی سلام دوست خوبم. یه چیزی وجود داره توی زندگی، وقتی کسی حس کنه که خیلی پاک و معصومی و فقط به اون توجه داری، هر زرنگ بازی و هر نیرنگی که توی فکرشه انجام میده. اگه شما بچه زرنگی باشی با اینکه می دونی داره شیطنت می کنه ولی دوس داری هر کاری بگه براش انجام بدی چون کسیو نداری و تنهایی و حاظری هر هزینه ای از لحاظ زمانی ، محبتی و حتی شنیدی حرفای ناراحت کنندش انجام بدی ولی در کنارت باشه. مثل یه بچه 4 ساله و یه بچه 6 ساله. بچه 6 ساله چون می دونه دوس داری باهاش بازی کنی، هی میگه می خوام برم خونمون . اگه در حال گریه بازم بهش بگی باشه برو، تا دمِ در میره و کمی برمی گرده و میگه دارم میرم ها!!!! . می دونی چرا ؟ چون می دونه فقط به اون احتیاج داری و نقطه ضعفت رو به اصطلاح کشف کرده. مثل معلمی که می دونه نقطه ضعف بچه های کلاسش نمرس و بعد از نمره صحبت با والدینه. همون نقطه ضعف رو مثل یه تیری اگه تصور کنی که روی بازوته، و معلمه هی بخواد با دستاش فشارش بده چه صحنه ای میشه وای!!!!!. پس بهتره اگه کسی به خودِ ما هم به این اندازه نیاز فکری، روحی حتی مالی داشته باشه، به همون اندازه ای که به کس دیگه ظلم نشه باید کمک کنیم . خیلی ممنونم که از این قسمت ترانم خوشت اومد و بازم ممنونم.
  • سید علی برقعی درود ایمان عزیز ... فضای شعرت رو میپسندم @};- بیت دوم قافیه نداری ... در بعضی ابیات هم وزن رو رعایت نکردی ... اصلاح کنی عالی میشه @};-
    • سید ایمان قطبی دزفولی سلام دوست عزیزم که همیشه بهم محبت داری. به روی چشم عزیزم حتماً روی ترانه های بعدی آخرین سعی خودم رو می کنم ولی چون روی وزن تسلطی نداره و وزن خوانشی رو ملاک قرار می دم این اتفاقات ممکنه بیفته. البته یه کتاب گرفتم عروض و قافیه که اگه فرصت کنم حتماً کمکم می کنه. بازم ممنونم