عمق تاریخ

دنبال تو تاریخُ می گردم / وقتی تـــو دستم چیزی جز دل نیس
باید یه جور پیدا کنم راهُ / این کار نقشه ها و گوگل نیس
باید تو رو تـــو عمق تاریخ گشت / شاید که کافکا هم تو رو میشناخت
شاید که هیتلر با تو می جنگید / شاید ادیسون داشت تو رو می ساخت
شاید مونالیزا خودت بودی / الویس پریسلی داشت تو رو می خوند
شاید که بن لادن پیِ ت می گشت / دنبال تو دنیا رو می ترکوند
شاید واسه اشکِ تــــو چشماته / هر روز یه گوشه انقلاب میشه
موهاتُ وا کردی مگه بانو؟ / که قطب از شرم داره آب میشه
(کجای تاریخِ جهانــی تو!؟ / کجای داس و ارتش و گندم!؟
کجای جنگ های جهانی و ، / کجای شورش های این مردم!؟
دنبال تو تاریخُ طی کردم / هر جای تاریخی، بایست! بانو
برای من که عکس می گردم / آینده چیزی جز تو نیست! بانو)
وقتی تو نیستی، حالِ این دنیا / آشوبه، دلگیره، اصن خوب نیس
دنبال تصویر توام اما… / تصویری که هیچ جای یوتیوب نیس
باید تو رو تـــو عمق تاریخ گشت / تــــو معبدای کهنه ی سنگی
شاید که پیدا کردمت امشب / وقتی هجوم آورده دلتنگی…
شاید که غافلگیر کنی شب رو / مث یه بارون که نمی ایسته
ثابت کنی تو اون هوایی که / تاریخ تو رو با عشق می زیسته
(کجای تاریخِ جهانــی تو!؟ / کجای داس و ارتش و گندم!؟
کجای جنگ های جهانی و ، / کجای شورش های این مردم!؟
دنبال تو تاریخُ طی کردم / هر جای تاریخی، بِایست! بانو
برای من که عکس می گردم / آینده چیزی جز تو نیست، بانو)

https://www.academytaraneh.com/69365کپی شد!
1983
۸۷

  • فاطمه بهشتیان شاید مونالیزا خودت بودی / الویس پریسلی داشت تو رو می خوند خیلی باحاله :-)
  • سالم پوراحمد سلام مجتبي جان از ترانه‌ي زيبايتان لذت فراوان بردم دست مريزاد عزيز @};-
  • اعظم زمانی سلام و عرض ادب خد مت شما آقای پور کاشانی عزیز فوق العاده بود چندین بار خوندمش وهر بار بیشتر از پیش لذت بردم همیشه شاعر بمان برادر خوبم پایدار باشید =D> =D> =D> =D> @};- @};- @};- @};-
    • مجتبی پورکاشانی سلام خانم زمانی عزیز خیلی خیلی خوشحالم که دوست داشتید و لذت بردید لطف دارین به من امیدوارم همیشه کارم یه جوری باشه که دوست داشته باشید. ممنون همیشه و شاد و موفق باشید عزیز @};-
  • امیرعلی تاج @};- =D> @};- جای هیچ بحثی نیست جز امیدوارم بزودی اجرا بشه @};-
  • محمدرضا افتخاری :-)) :-)) تو دیگه کی هستی محشر بود :-)) =D>
  • احسان ابوالحسنی سلام دوست عزيز. انصافن كار خوبي بود.فضاسازي خوبي هم داشت.ولي من معتقدم به يه ويرايش ديگه نياز داره.به اديسون ساختن رو نسبت دادن جالب نيست بهتره رو كشف و ابداع مانور بدي.بارون نمي ايسته به نظرم ضعيفه. منتظر كارهاي بعدي تون هستم. شادباشي.
    • مجتبی پورکاشانی سلام دوست عزیز نظر لطف شماست و امیدوارم کارهام مورد پسند شما قرار بگیره همیشه. در مورد ادیسون باید بگم اتفاقا ایشون کارشون اختراع و ساختن بوده. خیلی ها فکر می کنند ادیسون کاشف و به خصوص کاشف برق هستند در حالی که اینطور نیست. ادیسون مخترع و سازنده اولین لامپ بوده. و چون به صورت ناخودآگاه در دیدگاه ما ، برق همان روشنایی معنی میده ما کشف برق رو به مرحوم ادیسون نسبت میدیم. در مورد بارون نمی ایسته از فیدبکتون ممنونم. کمک می کنه بدونم مخاطب حرفه ای من چه دیدی نسبت به واژه های ترانه ام داره و این خیلی در ترانه های بعدی موثره. امیدوارم باز هم شما رو پای ترانه هام ببینم. شاد باشید همیشه @};-
  • آریا صلاحی درود بر شما...! «دنبال تو تاریخُ طی کردم / هر جای تاریخی، بِایست! بانو برای من که عکس می گردم / آینده چیزی جز تو نیست، بانو» @};- @};-
  • امیرعلی تاج در جواب یکی از دوستان گلم که ماهیت ترانه رو محدود کردن بگم که ترانه هیچ محدودیتی از نظر ماهیتی نداره فقط سادگی و روان بودن و زیبا یی میتونه با مخاطب عموم رابطه بهتری برقرار کنه همین و بس ترانه سرا باید خلاقیت رو هم از یاد نبره .با احترام به اساتید . ضمنا ترانه در نوع خودش بسیار زیباست و خلاقانه (در جواب دوست خوبم که نظرشون برام قابل احترامه )
    • مجتبی پورکاشانی سلام دوست عزیزم خیلی خوشحالم که ترانه رو دوست داشتید و البته که نظر لطف شماست. امیدوارم باز هم شما رو پای ترانه ها ببینم. خیلی خوشحالم که شما هم در مورد گستردگی ماهیت ترانه عقیده ای مشابه من دارید. صد البته که با شما کاملا موافقم ممنون. شاد باشید همیشه @};-
  • امیرعلی تاج درود و سپاس بخاطر سرودن ترانه هایی با این مضامین . موفق باشید @};- @};- @};- @};- @};-
  • سهیل پیلتن درود جناب پورکاشانی عزیز ترانتون مملو از تصاویر بکر و کشف های زیبا بود واقعا لذت بردم سپاس موهاتُ وا کردی مگه بانو؟ / که قطب از شرم داره آب میشه @};-
    • مجتبی پورکاشانی سلام دوست عزیزم خیلی خوشحالم که سبب لذت شما شد این ترانه. نظر لطف شماست. خوشحالم که این بیت رو شما دوست داشتید. ممنون که فیدبک های خودتون رو به من میدید. امیدوارم باز هم پای ترانه هام ببینمتون شاد باشید همیشه @};-
  • نرگس ادهمی سلام دوست عزیز.. چقدر ترانه دوست داشتنی و دلچسبی بود و البته سرشار از واژه هایی بکر که تو بطن کار نشسته..این مهارت و خلاقیت شما رو نشون میده @};- @};- @};- ..خوشحالم که اینجام و توفیق خواندن ترانه های دلنشین دوستانی مثل شما رو دارم.. @};- @};- @};-
    • مجتبی پورکاشانی سلام دوست عزیز نظر لطف شماست. خیلی خوشحالم که دوست داشتید و لذت بردید اینکه با واژه های جدید ارتباط برقرار کردید میشه فهمید آدم نوآوری هستید امیدوارم همیشه کارهام نظر شما رو جلب کنه شاد باشید همیشه @};-
  • مهدي دمي‌زاده سلام دوست من... بسیار لذت بردم از واژه ها و زاویه دید عاشقانه ی متفاوتت @};-
  • سید ایمان پورحسینی درود بر جناب پورکاشانی عزیز... قربان بسیار لذت بردم. بسیار عالی بود. فوق العاده =D> =D> =D> =D> @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
    • مجتبی پورکاشانی سلام جناب پورحسینی عزیز نظر لطف شماست و خیلی خوشحالم که ترانه من باعث لذت شما شد و دوستش داشتید امیدوارم کارهایم همیشه بتواند نظر شما را جلب کند شاد باشید همیشه @};- @};-
  • روناک عساری متفاوت و تاثیر گذار @};- @};- @};-
  • آیدین قره باغی سلام دوست من من به علت بعضی مشغله های کاری وشخصی مدتی میشه فعالیتم توو این فضا کم شده ولی امروز پای این ترانه هستم چون دوستش دارم. طی این مدت من از آقا مجتبی دوتا کار خوندم ،یکیشو دو روز قبل ....یکیشیم همین حالا. دو روز قبل وقتی کار اولتونُ خوندم البته دیر، انواع ایرادات ادبی وشعری توو کارتون محرز بود میخواستم نقد مفصلی رو بنویسم ولی دیدم اولین ترانتونه که توو سایت گذاشتین واسه همین نقد نکردم چون ما توو شهرمون وجلساتمون به احترام اولین حضور نقد نمی کنیم. امروز این ترانتونرو 4بار خوندم.....نقد دوستان واساتید رو هم خوندم.... کار خوبی بود من پسند کردم هر چند بخشی از نقد دوستان هم خالی از تعمل نیس. 1-ترانه با این بند شروع میشه.... دنبال تو تاریخُ می گردم 2-وبعد راوی این ترانه وارد تاریخ میشه..... باید تو رو تـــو عمق تاریخ گشت 3-راوی ترانه از گشتن تاریخ توو ترجیع بند خسته میشه .... کجای تاریخِ جهانــی تو!؟ 4-راوی ترانه متوجه میشه که کاملا سر درگم شده توو این همه نام ونشون تاریخی ولی از بانوی ترانه خبری نیس در حقیقت... آینده چیزی جز تو نیست! بانو دوست من تا اینجا تکرار شاید ها به جاست ودر حقیقت ترانه شما اینجا تموم شده.آفرین از اینجا به بعد انسجام درونی ترانه بهم میریزه توو بند اول بعد از ترجیع بند آشفتگی دنیایی بدون قهرمان ترانه رو میخوای به تصویر بکشی ولی باز توو عمق تاریخ اسیر میشی....توصیف جاشو به توضیح میده.....شاید ها ایراد ترانه حساب میشن و..... . هیچ منتقدی،ترانه سرا وشاعر خوبی نیس وهیچ شاعری منتقد خوب!چون همه چی توو دنیانسبی هستش و هیچ شعری همیشه عاری از نقد نیست چون زاده احساس همیشه در خودش هیجان رو به دنبال داره وقتی پای هیجان وسط بیاد قدرت تفکر کم میشه بعد از به ذنیا اومدن یک اثر هم تعقل وپرداخت ریز از اون احساس وهیجان ذات اثر کم میکنه واسه همین از دیدگاه بنده وقتی اثری در حین اجرا یا خوانده شدن اون هیجان رو به مخاطب القاء میکنه رو میشه یک اثر موفق دونست.این اثر اون پتانسیل رو در خودش داشت. با سپاس آیدین قره باغی @};-
    • مجتبی پورکاشانی سلام دوست عزیزم ممنون از لطف شما و خیلی خوشحالم که این ترانه رو دوست دارید و بسیار خوشحالم که این نقد کامل رو برای ترانه نوشتید.بسیار بسیار ممنون * درک عمیق شما از روال داستان ترانه رو خیلی دوست دارم. حس رو بسیار خوب درک کردید. در مورد اینکه ترانه در پایان ترجیع بند تمام شده، منو به فکر فرو بردید. فیدبک کاملا موثری بود. رویش فکر می کنم. با بهم ریختن انسجام چندان موافق نیستم. چون توی پرداخت حرفم رو کامل رسوندم به نظرم. البته این رو بعد از بررسی دوباره دارم میگم اینکه توصیف جای خودش رو به توضیح داده هم کاملا درست تشخیص دادید و این درک عمیق شما رو نسبت به ترانه می رسونه دوست من. شاید این تغییر با سلیقه شما و خیلی ها همخوانی نداشته باشد، اما من این کار رو از عمد انجام دادم. دلیلش هم همان اعتقادی ست که به پند در انتهای بعضی از ترانه ها دارم. به یک نتیجه گیری. اینکه شایدهای این قسمت جذابیت خودش رو از دست میده باز فیدبک خوبیه. روش فکر می کنم. ممنون داستان ترانه از زبان شما برایم کاملا جدید و جذاب بود. مرسی در مورد کار اول، باید بگم فضای اون کار کاملا متفاوت با این ترانه بود و این که فیدبک های اون ترانه با این ترانه متفاوت باشه برام قابل پیش بینی بود. راجع به ایرادات ادبی و شعری اون ترانه، دوستان پای اون ترانه نقدهای مختلف ارائه کردن و من تا حد توان توضیح دادم که امیدوارم برای شما هم قابل قبول باشه.فقط اگر منظور شما بیشتر روی وزن کار قبلیه، باید عرض کنم من توی چند دیدگاه گفتم که اعتقادی به اوزان عروضی در ترانه ندارم و این یک دغدغه آگاهانه برای من است. در موارد دیگه هم به نظرم ایراد اصطلاح مناسبی در زمینه نقد ترانه نیست.چون ترانه ماهیت کاملا سلیقه ای داره. من شخصا برای نقد هر کاری از هر کسی که باشد کمتر چیزی را صفر و یک در نظر می گیرم. به جز چیزهایی مثل قافیه و ساختار ابتدایی ترانه. ترانه همین که ترانه باشد به نظرم کفایت می کند، باقی نقد را تمرکز می کنم روی درون مایه ترانه. البته این بدان معنا نیست که کسانی که اوزان را اولویت می دهند اشتباه می کنند. این سبک تالیف و نقد شخص من است. نظر شما در مورد نقد رو هم کاملا موافقم و اتفاقا سر همین اصرار دارم کارهای هم را بررسی کنیم خیلی خیلی خیلی خوب و مفید است. اما اینکه نقد به مولف کنیم چندان خوشایند نیست. راستش چند دقیقه پیش داشتم نظرات منتقدان سینمای ایران درباره فیلم "گذشته" اصغر فرهادی عزیز را می خواندم. بحث نقد را دیدم از شما، گفتم شاید جالب باشد بگویم. من نظرات منتقدان سینمای جهان در حاشیه جشنواره کن درباره فیلم گذشته را هم پیشتر کامل خوانده بودم. برایم خیلی عجیب بود که منتقدان جهانی اکثریت لب به تحسین اثر و قلم فیلمنامه گشوده بودند و منتقدان داخلی که اصغرفرهادی را می شناسند به جز تعدادی تعریف تعارف وار، اکثریت به ضعف اثر و تعدادی هم به ضعف پایه ای مولف فیلم در فیلمسازی!! پرداخته بودند. تعدادی هم که در بلاگ هایشان کلا بنده خدا را بی سواد خوانده بودند!! این چیزها در مقوله نقد آزاردهنده است و متاسفانه گاهی در بین ترانه سراهای ما هم همین جریان اتفاق می افتد. نقد به نام مولف تا اثر خیلی غیرحرفه ای است. برای همین با نظر شما در مورد بحث نقد موافقم آیدین عزیز. نقد منصفانه واقعا در مقوله هنز کار سختی ست. امیدوارم توضیحات من در مورد ترانه کافی باشد و نظر شما را جلب کند خیلی خوشحالم کردید با نقد جانانه تان. امیدوارم همیشه نظرات شما را پای ترانه هایم داشته باشم و به امید خواندن کارهای جدید از شما شاد باشید همیشه دوست عزیز @};- @};-
  • مجید شمس سلام مجتبی جان اول اینکه من مخالف طولانی شدن ترانه هستم ،نمیدونم چقدر با من موافقی اما کارت طولانی بود داداش :-) کارت اتفاق داشت و کشف ، مهمتر اینکه احساس کار و از دست نداده بودی و ذهنت درگیر شعرای محاوره دیگر شاعران بنام نبود ، من تحسین میکنمت چون دغدغه هاتو درک میکنم میدونم ترانه رو میشناسی و رسالتت رو به انتها میرسونی @};- دنبال تو تاریخُ می گردم / وقتی تـــو دستم چیزی جز دل نیس باید یه جور پیدا کنم راهُ / این کار نقشه ها و گوگل نیس شروع کارت خیلی خوب بود ، بخصوص قافیه گوگلت @};- باید تو رو تـــو عمق تاریخ گشت / شاید که کافکا هم تو رو میشناخت این پاره رو خیلی دوس ندارم ، گشت // سکته رو وارد کرد به کار البته نیمه دومشو دوس دارم شاید مونالیزا خودت بودی / الویس پریسلی داشت تو رو می خوند شاید که بن لادن پیِ ت می گشت / دنبال تو دنیا رو می ترکوند همینطور که جواد عزیز گفت ، منم خیلی دوس داشتم این پاره رو @};- @};- @};- شاید واسه اشکِ تــــو چشماته / هر روز یه گوشه انقلاب میشه موهاتُ وا کردی مگه بانو؟ / که قطب از شرم داره آب میشه مجتبی جان ، انقلاب شدن و ارتباطی که با اشک چشما داشت خیلی مبهمه اما تو از " شاید " استفاده میکنی و خب منم پرداخت دوباره میخوام ازت @};- مثلا : شاید برای چشم تو هر روز ، یک جای دنیا انقلاب میشه :-) البته مثال بودا و ایرادم داره بی شک (کجای تاریخِ جهانــی تو!؟ / کجای داس و ارتش و گندم!؟ کجای جنگ های جهانی و ، / کجای شورش های این مردم!؟ ترجیعبندت خیلی خوب بود و به دلم نشست @};- @};- @};- دنبال تو تاریخُ طی کردم / هر جای تاریخی، بایست! بانو برای من که عکس می گردم / آینده چیزی جز تو نیست! بانو) بایست ، من مشکلی باهاش ندارم و همینطور با زبان این ترانه سازگاره @};- باید تو رو تـــو عمق تاریخ گشت / تــــو معبدای کهنه ی سنگی باز این ""گشت" پیداش شد و وزنو بهم ریخت :) شاید که غافلگیر کنی شب رو / مث یه بارون که نمی ایسته ثابت کنی تو اون هوایی که / تاریخ تو رو با عشق می زیسته خب این قافیه هم که میزیسته ، یه مقدار با زبان کارت فاصله داره ، :-) @};- در آخر اینکه ترانه خوبی خوندم ازت و مشتاق به خوندن کارهای بیشترم :-) موفق باشی دوست خوبم @};- @};- @};-
    • مجتبی پورکاشانی سلام مجید عزیز ممنون از نظر لطفت و وقتی که گذاشتی و با منبع و دلیل نقد کردی ترانه منو. بسیار هیجان انگیز بود برام و خوشحال شدم. ممنون که دغدغه های منو درک می کنی. و یک نکته رو باید بگم. من اسم اینجا رو آکادمی دیدم. برای همین ترانه های هیت و ترانه های که بیشتر قابلیت اجرا دارند رو اینجا نمی ذارم. چون به نظرم کمتر سر اون ترانه مجال بحث آکادمیک هست. اما در مورد نقدهات: * باهات موافقم ترانه نباید طولانی بشه مجید جان. اما این رو برای اجرای ترانه اعتقاد دارم. اما به نظر ترانه روی کاغذ می تونه طولانی هم باشه به شرط اینکه موقع ویرایش و کوتاه شدن برای اجرا بهش آسیب نخوره. * در مورد قافیه گوگل خیلی خوشحالم که پسندیدیش. چون به نظرم یه تجربه فوق العاده بکر و یک جورهایی ریسک بود. دوست داشتن تو دلیلی میشه برام که ادامه دادن این قافیه ها مخاطب رو زده نمی کنه * در مورد "گشت" و سکته وزنی. حق با شخص شماست. :-) خب اینو قبلا گفتم زیاد با وزن در ترانه موافق نیستم. به روون بودن ترانه کفایت می کنم. من سالهاست غزل می نویسم و عاشقانه غزل نویسی رو دوست دارم و اونجا بیشتر از ترانه به وزن اهمیت میدم. اما توی ترانه شخصا دلم می خواد آزادی عمل داشته باشم. البته گفتم روون بودن برام مهمه و دوست ندارم عدم روون بودن، آزار بده مخاطب رو. نظرت راجع به این طرز فکرم رو دوست دارم بدونم. در مورد "گشت" در حد توان من جا برای تغییر نبود. وگرنه سعی می کردم تا حد امکان به وزن وفادار باشم. * در مورد بیت سوم خوشحالم خوشت اومده عزیز * در مورد "شاید واسه اشکِ تــــو چشماته / هر روز یه گوشه انقلاب میشه" باید بگم احساس می کنم قضیه خیلی شباهت به تعبیر "جشن روی میز" در ترانه قبلی من داره. گفتم از این ریسک ها می کنم. :-) من خودم رو که جای مخاطب میگذارم درک می کنم مفهوم رو. برات توضیح میدم، امیدوارم موثر باشه: به نظر من هر انقلابی یه محرک داره. چیزی که غیرتها رو به جوش میاره و جرقه ای میشه برای شعله کشیدن یک انقلاب. از طرفی بانو، یعنی همون مفهوم وسیع توی ترانه که دانای کل سعی داره بگه این مفهوم عزیز توی همه مسائل جهان دست داره و باعث و بانیشه. حالا من می خوام بگم باعث و بانی هر انقلابی توی دنیا تویی. و شعله هر انقلابی به خاطر اشکی که تو می ریزی شعله می کشه.امیدوارم کافی بوده باشه. اما اینکه باهاش ارتباط برقرار نکردی برام تجربه ای میشه در زمینه سلیقه مخاطبم * در مورد ترجیع بند نظر لطفته. این ترجیع بند رو خیلی ها دوست داشتن و این برام فیدبک جالبیه * باز هم گشت که توضیح دادم :-) * در مورد می زیسته فکر می کنم. باید بیشتر بررسی کنم مجید جان این موضوع رو ممنونم ازت که اینقدر وقت گذاشتی و این نقد جانانه رو انجام دادی. امیدوارم به اندازه کافی توضیحاتم برات قابل قبول باشه. امیدوارم همیشه نظراتت رو همین قدر دقیق زیر ترانه هام بخونم و ازت فیدبک بگیرم. همیشه شاد باشی دوست من @};- @};- @};-
  • میترا باقری درود جناب پورکاشانی خیلی کاره زیبایی از شما خوندم...زیبا وعمیق لذت بردم =D> =D> =D> =D> =D> =D> روزگارتان بهاری @};- @};- @};-
  • نیلوفر نهضت فوق العاده زیبا و ماندگار @};- خیلی پسندیدم تنها میتونم بگم استعدادتون در ترانه سرایی قابل تقدیره موفق و سربلند باشید @};-
  • مجید صادقی سلام مجتبی جان کارت خیلی زیبا و عالی بود
  • فریبا رئیسی (نرجس) کار بلند زیبا وعالی خوندم =D> =D> =D> =D> =D> =D> @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- برقرار باشید @};-
  • داود عبده پور میرزایی لایک بسیار @};- =D>
  • صادق شيخي كار قشنگي بود مخصوصا قسمت بن لادن =D> .. فعل "ميزيسته" براي ترانه سنگينه. "موهاتُ وا کردی مگه بانو؟ / که قطب از شرم داره آب میشه" ميتونه پرداخت معنايي بهتر داشته باشه..موفق باشيد @};-
    • مجتبی پورکاشانی سلام صادق عزیز اول خوشحالم که دوست داشتی و نظر لطفته دوست من می دونم که یه موضوع سلیقه ایه. اما به نظر من می زیسته کلمه سنگینی نیست. ضمنا زبان این ترانه آنقدر سنگین هست که می زیسته از اون بیرون نزنه به نظرم. در مورد “موهاتُ وا کردی مگه بانو؟ / که قطب از شرم داره آب میشه” توضیحی که می تونم بهتون بدم اینه: شاید اگه یه بار دیگه ترانه رو با دقت بخونی متوجه بشی که صحبت از یک مفهوم گم شده در تاریخی که دانای کل ترانه اون رو "بانو" خطاب می کنه. توی این ترانه سعی شده تمامی اتفاقات جهان به این مفهوم والا ارتباط داده بشه. حتی آب شدن قطب هم از شرم موهای باز این بانوست. کسی که شرم می کنه عرق شرم می ریزه و الی آخر امیدوارم توضیحاتم کفایت کرده باشه. هر چند اگه به سلیقه شما نمیشینه، برام کاملا قابل احترامه و امیدوارم ترانه های دیگر من با سلیقه شما همخوانی داشته باشه. شاد باشی همیشه دوست من @};-
      • صادق شيخي مجتبي جان حق با توئه استفاده از كلمات تا يه حدي سليقه ييه البته فقط تا يه حدي..درمورد قسمت دوم بايد بگم منظورتو فهميدم اما حرفم اينه كه آدم از ديدن موهاي معشوقش خجالت نميكشه برعكس هيجان زده ميشه و لذت ميبره،نميدونم شايد من خيلي پررو و هيزم :"> ;)) ..موفق باشيد @};-
      • سید ایمان پورحسینی سلام صادق جان... درست میگی اما اینجا (بانو) که معشوقه ی قطب نبوده واسه همین از شرم داره آب میشه... اگه تو معشوقه ی یکی دیگرو ببینی بازم هیجان زده میشی لذت ببری ؟؟؟ استغفرالله ! :-))
      • صادق شيخي سيدجان اين وصله ها به ما نميچسبه برادر :"> ...از بابت همزادپنداري با مولف گفتم :-) ..درهرصورت نتونستم ارتباط مدنظر مولف رو درك كنم @};- @};-
      • مجتبی پورکاشانی ممنون از توضیحت ایمان عزیز. کاملا توضیح درستی دادی. خیلی خوشحالم ذهنت اینقدر نزدیکه به من. شاد باشی عزیز @};-
      • سید ایمان پورحسینی من اساسا از کارات لذت میبرم مجتبی جان و خوشبختانه واژه به واژه ش برام ملموسه @};- @};- @};-
      • مجتبی پورکاشانی صادق عزیز من در مورد می زیسته فیدبک خوبی از تو و دوستان گرفتم و پذیرفتم دید مخاطبم نسبت بهش در این ترانه مثبت نیست. در نظر می گیرم حتما. ممنون در مورد موهام راستش سید ایمان عزیز لطف رو در حق من تموم کرد و توضیح کامل و قشنگی ارائه داد. کاملا درسته. دور از جون برادر :-)) شاد باشی @};-
  • حمیده سادات غفوریان سلام آقاي پوركاشاني فضاسازي متفاوت و استفاده از تصاوير كم كاربرد ازويژگي هاي مثبت ترانه ي شما بود. اما سكته هاي وزني از كيفيت موسيقيايي ترانه به شدت كم كرده بودند وبعضي كلمات مثل " مي زيسته" از بافت زبان ترانه تون بيرون زده بودن، در مورد بند ترجيع هم، من نتونستم اين بند رو با ريتم صحيحي بخونم. و درخصوص بند شايد واسه اشك توو چشماته... من هم موافقم كه اين بيت دچار ضعف تاليفه، قطعا شاعر منظوري رو درذهن داشته اما در القاي درست اون مفهوم به مخاطبتون موفق نبوديد چون منِ مخاطب بدون توضيح شما نميتونم متوجه بشم چه ارتباطي بين اشك چشمهاي معشوق شما و به راه افتادن انقلاب ها در سرتاسر جهان هست. با آرزوي موفقيت براي شما. راي تقديمتان. @};- @};- ((خوشبختي نصيبتان))
    • مجتبی پورکاشانی سلام خانم عزیز ممنون از لطف شما و نظراتتون جالبه برام که کلیه نقدهایی که کردید عینا مشابه آقای پوران بود و بعضی کلمات مشابه ایشون. درست به مثابه دفاعیه ای برای ایشون اومد به نظرم. و البته این مساله برمی گرده به مکتب ما ترانه سراها :-) . چون خودتون اشاره کردید اون دیدگاه رو خوندید. طبیعیه که به دلیل مشابهت دیدگاه شما، تمام جواب ها و توضیحات من هم همان ها خواهد بود. فقط در مورد اینکه نتونستید با ریتم صحیحی بخونید احتمالا عجله کرده اید عزیز. موفق باشید شما هم در مسیری که میرید
      • حمیده سادات غفوریان آقاي پوركاشاني، ما اينجا هستيم تا دركنارهم ياد بگيريم و به هم براي پيشرفت كردن كمك كنيم، اينكه فكر كنيد من براي دفاع از اون نظراومدم و ديدگاهي نوشتم مطمئنا بيشتر از من به خودتون آسيب ميزنه، چون با اين توجيه از كنار معايب محرز ترانه تون رد ميشيد، من وقتي ديدگاهم رو نوشتم اصلا نظر آقاي پوران رو نديده بودم و بعداز ارسال ديدگاهم نظرات رو نگاه كردم و متوجه شدم به اين نكته اشاره كردن براي همين ديدگاه رو ويرايش كردم و جمله ي "من هم موافقم " رو اضافه كردم؛ ضمنا با اين فرض كه برداشت شما از نقدمن صحيح باشه اين سوال مطرح ميشه كه : پس نفر اولي كه به اين موضوع اشاره كرده براي دفاع از كي اومده بود؟! يا اصلا خصومت احتماليشون با اثرشما از كجا شروع شده؟!!!! من تا به حال هرگز نه دراين محفل نه در محيطهاي حقيقي صرفا جهت پشتيباني كوركورانه ازكسي وارد بحثي نشدم و نظري رو ندادم و بعدازاين هم چنين خواهد بود . اميدوارم به خاطر كمك به پيشرفت خودتون هم كه شده نگاهتون رو عوض كنيد. ((شادباشيد))
      • مجتبی پورکاشانی صد در صد ما اینجا هستیم که از نظرات هم بهره مند بشیم و کارهامون رو ارائه بدیم. دقت کنید توی این صفحه خیلی ها نقد کردن. همین دیدگاه پایینی که از یه دوست عزیزه هم حاوی انتقاده اما تخریب نیست. متاسفانه من با این وب سایت خیلی اشنایی نداشتم و کم کم دارم اشنا میشم. جناب آقای پوران خودشون رو نفر اول ترانه ایران می دونن و توی این سایت هر ترانه سرای خوب و استانداردی که دیدم یه تخریب از ایشون هم زیر ترانه اون عزیز دیدم. در ضمن ایشون هم با دلی پر برای دفاع از خودشون راجع به دیدگاهی که زیر ترانه شون هفته ها پیش گذاشته بودم اومدن و این مسائل رو مطرح کردن. ترانه ای که گفتن با کمک روزبه بمانی نوشتن در حالی که یک بیت به طور کامل از یکی از ترانه های روزبه بمانی آورده شده بود ، من هم پیشنهاد کردم این کار رو سعی کنید نکنید. استفاده از تعابیر دیگران ترانه ها رو تکراری می کنه. که ایشون اونجا یکهو منو تهدید به اخراج از سایت کردن حالا هم اومدن ادامه بدن و از حقشون دفاع کنن. خانم غفوریان عزیز. من کار شما رو دوست دارم و ترانه سرای خوبی می دونم شما رو.حتی بعد از این دیدگاه هم می گم کار شما را دوست دارم. چون نام شما برایم مهم نیست. رابطه تان با من مهم نیست. کارتان مهم است. اما نظرتون باور نمی کنم بی دلیل اینقدر شبیه آقای پوران باشه. بهرحال من از همین نظرات هم چیزهایی یاد می گیرم. که اینجا نقد براساس رابطه ها صورت می گیره. من شخصا علاقه ای به درگیزی و این حرفها ندارم. اما سعی کنیم کسی رو تخریب نکنیم و هیچ کس رو با اسمش نقد نکنیم. شاد باشید
      • حمیده سادات غفوریان دوست عزيز كسي رو كه خوابه با چند قطره آب ميشه بيدار كرد وكسي كه خودش رو به خواب زده با دريا دريا آب هم نميشه؛ قطعا تغيير دادن نظر شما انقدر براي من حياتي نيست كه به خاطرش بخوام زبان به دروغ بازكنم، اون هم دراين ماه مبارك. به هرحال من برخلاف آقاي پوران كه به قول شما باهتون پدركشتگي چندين و چندساله دارن!!!!! تاجايي كه درذهنم هست اولين باربود كه ترانه اي از شما ميخوندم و باتوجه به نوع برخوردي كه ازتون ديدم يقين پيدا كردم كه حضورم براي شما كه براي شنيدن هيچ نقدي آمادگي و سعه ي صدر لازم رو نداريد،هيچ فايده اي نخواهد داشت بنا براين براتون آرزوي موفقيت ميكنم. ((بردباري نصيبتان))
      • مجتبی پورکاشانی به نظرتون احترام میذارم. یادتون باشه آدمی که با نیت خیر عملی رو آغاز می کنه اینقدر زود همه چیز رو برخورد توهین آمیز نمی بینه دوست عزیز. من هیچ جسارتی به شما نکردم خانم. امیدوارم این را با کمی تامل در آرامش دریابید. انصاف نصیبتان
      • جواد پوران آقای محترم بنده کی گفتم شمارو از سایت اخراح میکنم. دوست عزیزم حرف هارو تحریف تکن شما داری حرف خودتم تحریف میکنی شما گفتی آقای بمانی از تعابیر دیگران در کارهاشون بدون ذکر نام استفاده میکنن بنده هم گفتم حق توهین به کسی رو زیر شعرم ندارید واگر حاشیه سازی کنید پیامتون حذف میشه شما بفرمایید کحای نفد بنده خارج از اصول ادبی بود که میگید از شما دلم پره خواهشا حرفهارو تحریف نکنید حداقل حرفهای خودتونو اون کار هم به کمک ایشون قلم نزدم.بلکه به همراهی ایشون نگارش کردم و ایشون هم دوس داشتند که از بیتهای کارهای قبلیشون در اثر استفاده کنن.چون به کلیت فضا میخورد اینکه مولف حرف خودشو در شعر تکرار کنه به منو شما ارتباطی نداره پیروز باشید
      • مجتبی پورکاشانی گفتم و می گویم. من حقیقتا علاقه ای به این حاشیه ها و بحث ها ندارم. همه برای من محترمند. اما نباید از این اجترام برای تخریب استفاده کنند. من حرف هایم را زدم. بی هیچ بی احترامی و تحریف و .... ترانه ای نوشتم. کار ما را ناشی از ضعف مولف و زودگذر و متوسط دانستید، با احترام توضیح دادیم، گفتید برو ترانه ای بگو مجبور نشوی توضیح بدهی.دوستان عزیز من. بگذارید اصلا ما توی خلوتمان با دلمان ترانه مان را بسراییم و شماهم جمع شوید و ترانه تان را بچینید. بگذارید ما توی ترانه مان سکته پشت سکته کنیم و شما برانید تا حنجره سوپراستارهای شهر. یک تاریخ فرق است میان ما. از سرودن تا نقد. بن بست جنتی را عمری گذشت تا همه مردمان فهمیدند یعنی جایی که زندگی می کنند. پایندهای این زمین همیشه دیر می رسند برادر... ترانه من همیشه آن بالاست.همیشه تقدیم همه نگاه هاست. عام، خاص. نقد محترمانه بدون تخریب مولف داشتید، به دیده منت می پذیرم و یک تاریخ توضیح می دهم که گواهش باقی نقدهاست. روزگار خوش @};-
  • فریبا سید موسوی سلام ترانتون خوب و اصولی بود ولی شخصن کاربرد وازه ها و اسمهای خارجی تو ترانه ایرانی رو خیلی نمی پسندم مابه ازاهای ایرانی زیادی داریم که می شه استفاده کرد . شاعرانگی خوبی داشتید .موفق باشید
    • مجتبی پورکاشانی سلام خانم موسوی عزیز ممنون از نظرتون راجع به ترانه نظر شما کاملا برای من محترم و ارزشمنده و می دونم خیلی از مخاطبان ترانه، با شما هم عقیده ان. به نظر من مفاهیم شاعرانه وابسته به مرزها نیست. در ضمن خب برای من مرورگر خیلی مهم بود و قبول دارید که ما مرورگر ایرانی آنقدرها مشهور نداریم. ولی به هر حال ممنون از پیشنهادتون. در نظر می گیرم حتما شاد باشید @};-
  • بهروز دولت آبادی مرسی مجتبی عزیز کار خوبی بود @};-
  • عسل پوریونس =D> =D> =D> =D> @};- @};- @};- @};-
  • حسین خزایی (کجای تاریخِ جهانــی تو!؟ / کجای داس و ارتش و گندم!؟ کجای جنگ های جهانی و ، / کجای شورش های این مردم! @};- @};-
  • امین بهاری زاده سلام ترانتون زیبا نه عالی بود. موفق باشید =D> =D> @};- @};- @};-
  • جواد پوران سلام چنتا نکته رو میگم اسفاده بیش از حد از برخی قیدها نشونه ضف مولفه هشت بار از شاید در این اثر اسفاده شده که کاملا ضربه زنندس اسفاده از برخی کلمات اثر رو دارای تاریخ مصرف میکنه کلمه های مثل گوگل یوتیوب . . . یقینا تا چند سال دیگه این مرورگرها و کلمات از خاطرات میره و قطعا این اثر رو متلاشی میکنه استقاده از کلمه نمی ایسته کلا زبان کار رو دچار سردرگمی کرده آیا در محوره میگیم نمی ایسته یا میگیم واینمیسته؟ جایی میگید عکس میگردم؟ در اصل باید میگفتید برعکس میگردم که وزن اجازه بهتون نداده در جایی مگید واسه ی اشک تو انقلاب میشه خب این بیت پرداخت ضعیفی داره و مفهومی که درون ذهن مولف بوده رو نتونسته درست روی کاغذ پرداخت کنه در تعدادی از بیت ها به وفور هجاهایی از وزن خارج میشد که بعضا غیر قابل چشم پوشی اما بیت بن لادن عالی بود.وحشتناک عالی بود در کل کار متوسطی بود موفق باشین
    • مجتبی پورکاشانی سلام دوست عزیز تشکر می کنم که ترانه رو خوندید و نظراتتون رو ارائه دادید. موافقم که گاهی استفاده زیاد از یک قید ممکن کار رو حوصله سربرکنه. اما اون برای زمانیه که توی ترانه جا برای استفاده از این تکرار نباشه. این ترانه سفر به عمق تاریخه و دنبال چیزی گشتن که حتی مشخص نیست کجای این تاریخ قرار داره. دانای کل ترانه همه چیز رو به اما و اگر می سپره و تن به این سفر میده. به نظر من شاید بهترین فضا رو برای تعلیق در تاریخ به وجود آورده. شما می تونید بگذارید به حساب ضعف من. اما من کاملا این شاید ها رو نقطه قوت ترانه برای جذب مخاطب به ادامه ترانه می دونم. در مورد تاریخ مصرف هم باید بگم که بعضی اسامی اون قدر تاثیر عظیمی در جهان میگذارند که به مفاهیم تبدیل میشن. مثل بن لادن که به مفهوم بدی و ترور تبدیل شد. نمی دونم دانش شما از کسب و کار به روز دنیا چقدره. اما باید توجه کنید که گوگل دیگه یک برند برای مرورگرها نیست. یک مفهوم جهانی برای جستجوئه. یوتیوب هم در زمینه خودش تبدیل به مفهو م شده. البته این مسئله به زودی برای همه اقشار جامعه ما هم جا میفته و ایشالا اون موقع دیگه این ترانه متلاشی نخواهد شد! در مورد نمی ایسته من ار شما تعجب می کنم! متاسفانه هر کسی توی ترانه این مملکت هر روز یک قانون می نویسه. دوست من، زبان محاوره فقط اون چیزی نیست که شما با دوستانتون حرف می زنید. زبان محاوره در سطح بسیار وسیع تری باید نامگذاری بشه. در ضمن ترانه سرا داره با مفهوم متعالی که در قالب بانو اسم گرفته حرف می زنه. عکس می گردم کاملا مفهومه برای مخاطب و نیازی به توضیح نداره * شاید واسه اشکِ تــــو چشماته / هر روز یه گوشه انقلاب میشه * دوست عزیز، واقعا فکر می کنید این قسمت ترانه پرداخت ضعیفی داره!؟ من فکر نمی کنم کس دیگری حداقل راجع به این بیت چنین نظری داشته باشد. پیشنهاد می کنم کتاب های از نظر ادبی قوی و به خصوص داستان زیاد بخونید تا برداشت های راحت تری داشته باشید. در مورد وزن شاید، شایدحق با شماست. چون اصلا بررسی نمی کنم. چون من اصولا تا این حد پایبندی به وزن را اصلا در ترانه ضروری نمی بینم. ترانه من روان است و در تعریفی که من از ترانه دارم همین که روان باشد کفایت می کند. با احترام به دوستانی که خلاف من فکر می کنند. واقعا خوشحالم از این یک بیت خوشتان آمده. قابل شما را نداشت. متوسط بودن ترانه هم خب نظر شماست و به نظر شما احترام می گذارم. امیدوارم برای دیگران این طور نبوده باشد. تنها توصیه من این است که هیچ اثری را با نام مولف نقد نکنید :-) همیشه شاد و موفق باشید @};-
      • جواد پوران دوست خوبم. شما جوری ترانتو پرداخت میکردی که بعدش مجبور نشی طویلا توضیح بنویسی ماهیت ترانه ساده نوشتن و محاوره گونه بودنشه شما جایی از کارت مفهوم رو نمیرسونه بعد در جواب میگی برو کتاب بخون خب اگه به این جواب باشه دیگه هیچ نقدی در جهان پایه و اساس نداره. چون مولف میگه برو کتاب بخون تا بفهمی شعرمو و خودشو راحت میکنه چند نفر حاضرن به دلیل فهمیدن یک بیت از ترانه شما برن کتاب قوی ادبی بخونن شما کتاب معرفی کن که بنده بتونم اون بیتو بفهمم شعر خوب شعریست که عام فهم و خاص پسند باشد محمدرضا شفیعی کدکنی موفق باشین
      • مجتبی پورکاشانی دوست عزیز جز شما کسی از من توضیح نخواست از میان مخاطبان ترانه ام. این ماهیت رو شما از کدوم منبع برداشت کردید؟ چه کسی گفته ماهیت ترانه حتما ساده نوشتن و محاوره گونه بودنشه؟ مگر همه مخاطبان ما یک قشر هستند؟ درباره جمله دکتر شفیعی کدکنی اولا ایشان فرمودند شعر! نه ترانه! و اتفاقا مشکل عمده ترانه سرایان عزیز ما همین است. شعر همان ترانه نیست...هر شاعری هم لزوما ترانه سرای خوبی نیست. بعد هم من اگر قرار باشد در چهارچوب نصیحت این استاد عزیز پیش بروم که هنر در همین قرن دفن خواهد شد. جرات نیما بودن چه می شود؟ بنده تحت عنوان توهین عرض نکردم که برید کتاب بخونید. عرض کردم اینکه نمی توانید برداشت درستی از تعابیر ترانه من داشته باشید می تونم اینطوری کمکتون کنم.من احساس کردم با این تعابیر آشنایی ندارید. همین. چون ترانه من اساسا واضح بود. وگرنه من که اینهمه توضیح خدمت شما دادم دوست عزیز.بی انصافی نکنید. من مخاطب خودم رو دارم. اساسا کسی از ترانه من خوشش میاد که به نمایش، داستان و تعابیر معلق علاقه مند باشد. من مخاطب خودم را می شناسم. ضمنا قصد من توهین نبوده هرگز از ابتدای آشنایی با شما. امیدوارم موفق باشید
  • تيام كارگرعرب همیشه از کارایی که حصارا رو میشکنن خوشم میاد یه لایک جانانه به این کار میدم @};- @};- @};- مرسی
    • مجتبی پورکاشانی سلام خانم عزیز در این مسئله کاملا با شما موافقم. شکستن حصارها اونم به صورت درست چیزیه که ترانه این مملکت نیاز شدیدی بهش داره. ممنون از لایک جانانه شما امیدوارم همیشه کارهام باعث لذت شما بشن شاد باشید @};-
  • آزاده ربانی سلام آقای پور کاشانی عزیز..ترانه تون بسیار متفاوت و بسیار قشنگ بود ..آفرین. @};- @};- @};- @};- =D>
  • نیما پیر باوقار امشب فقط لذت دارم میبرم از ترانه ها داداشم ترانه شما امشب یکی از عالی ها بود باید تبریک بگم نه نه باید دست بزنم نه اونم نه این ترانه انقدر خوب بود که میخوام به احترامش فقط بشینم و چندین و چند دور بخونم و آفرین بگم به سرایندش که چنین ترانه زیبایی خلق کرد =D> شاید مونالیزا خودت بودی / الویس پریسلی داشت تو رو می خوند شاید که بن لادن پیِ ت می گشت / دنبال تو دنیا رو می ترکوند شاید واسه اشکِ تــــو چشماته / هر روز یه گوشه انقلاب میشه موهاتُ وا کردی مگه بانو؟ / که قطب از شرم داره آب میشه =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
    • مجتبی پورکاشانی سلام نیمای عزیز خیلی خوشحالم که لذت بردید از این ترانه و این رو نظر لطفت می دونم. از شما هم ممنون که ترانه رو با احساس عمیقت درک کردی و این برای من سراینده بسیار باارزشه. امیدوارم همواره بتونم کارهایی رو ارائه بدم که سبب لذت شما رو فراهم بیاره شاد باشی برادر عزیزم @};-
  • ديانا سكوت سلام:-) شاید مونالیزا خودت بودی / الویس پریسلی داشت تو رو می خوند شاید که بن لادن پیِ ت می گشت / دنبال تو دنیا رو می ترکوند بسیار زیبا بود ممنون @};- =D> =D> =D> =D>
  • فریبا رستگار سلام آقای پورکاشانی. به نظرم به معنای واقعی عالی بود این کارتون،خیلی ازخوندنش لذت بردم.ممنون از قلمتون :-) کجای تاریخِ جهانــی تو!؟ کجای داس و ارتش و گندم!؟ کجای جنگ های جهانی و ، / کجای شورش های این مردم!؟ دنبال تو تاریخُ طی کردم / هر جای تاریخی، بِایست! بانو برای من که عکس می گردم / آینده چیزی جز تو نیست، بانو،خیلی ترجیعتون رو دوست داشتم. :-x :-x
    • مجتبی پورکاشانی سلام خانم رستگار عزیز نظر لطف شماست و خیلی خوشحالم که دوست داشتید و لذت بردید. قابل شما رو نداشت. امیدوارم ترانه هام همیشه نظر مثبت شما رو جلب کنه. شاد باشید @};-
  • وحید شعبانی قرنها میآن ومیرن یه چرا بدون پاسخ من و تو هزار سال بعد عشق،زندگی،تناسخ... به دنیا اومدم تا عاشقت باشم. خیلی خوب بود آقا مجتبی. لطفا لطفا حتما حتما توی یه ویرایش تازه تنظیم و کوتاهش کن.کار منحصر به فردی میشه.
    • مجتبی پورکاشانی سلام وحید عزیز چقدر تشابه قشنگی پیدا کردی بین ترانه من و ترانه جهان بینی آقای ابی. برای خودم هم خیلی جالب بود. چون من اون کار رو یک بار توی ماشین شنیده بودم. الان که گشتم دیدم ترانه سراش مهیار کاظم زاده س و متنش رو کامل خوندم.واقعا کار خوبیه. هر چند اصلا موقع سرودن این ترانه توی فضای اون یک بار شنیدن جهان بینی نبودم. نظر لطف شماست و محبت دارید نسبت به این ترانه. خوشحالم پسندید. چشم حتما شاد باشی عزیز @};-
  • یاسمن شکفته سلام @};- @};- بی نظیر بود!! تبریک می گم برای این کار فوق العاده دوسش دارم و به خصوص ترجیع بند کارتون حرف نداره دنبال تو تاریخُ طی کردم / هر جای تاریخی، بِایست! بانو برای من که عکس می گردم / آینده چیزی جز تو نیست، بانو) :-x "شاید که بن لادن پیِ ت می گشت / دنبال تو دنیا رو می ترکوند" @};- @};- لذت بردم و خیلی هم پسندیدم سربلند باشید @};- @};-
    • مجتبی پورکاشانی سلام خانم شکفته عزیز خیلی خوشحالم که دوست داشتید کار رو. اتفاقا من خودم هم این قسمت های ترانه رو خیلی دوست دارم. به هر حال نظر لطف شماست و قابل شما رو نداره. امیدوارم کارهام همیشه نظر شما رو جلب کنه شاد باشید @};-