پرسه

توی کوچه های غربت

من و تو پرسه زنون

گم می شیم مثل همیشه

بی سراغ و بی نشون

آره رسم مون همینه

در به در موندن و رفتن

سایه ها رو جا گذاشتن

با نگاه ترانه گفتن

زیر آوار نگاهت

خیلی یا خونه خرابن

ماه و خورشید و ستاره

با خیال تو می خوابن

حالا کوچه کوچه می ریم

می ریم و سوت می زنیم

توپ گرد حادثه

ما که زیرش شوت می زنیم

آخر قصه ء ما

هرچی می خواد بشه بشه

من و تو کم نمی یاریم

بذا(ر) شب سحر بشه

 

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/5319کپی شد!
1112
۳۰

  • محمود ناظری @};- زیر آوار نگاهت خیلی یا خونه خرابن @};- درود
  • میلاد زمانیان سلام چن گفتی درمورد بیت سه هم توضیح بدم..... زیر آوار نگاهت خیلی یا خونه خرابی ماه و خورشید و ستاره با خیال تو می خوابن (خرابی) با (خوابن) قافیه نیستن ..... ولی فکر کنم اشکال تایپی داشتی .نه؟؟؟؟؟؟؟؟ (خرابن)بوده که نوشتی (خرابی)..... ببخشیدااااااااااااا.
  • احسان رجبی سلام قدری تعداد هجا ها کم بود . که این هم به نوع خود یک وزن را ایجاد می کند و البته نوشتن و درگیر شدن با وزن را راحت می کند اما انتقال مطالب نیاز به ظرافت خاصی دارد . چرا که ترانه سرا باید که حس و مفهوم را در این فضا محدود ارائه دهد ! "گفتن " و "رفتن" قوافی خوبی نیستند ! (به دلیل حرکت متفاوت فتحه و ضمه) . بیت آخر هم ردیف دارد و قافیه ندارد !! در برخی سطر ها وزن کار کلا بهم میریزد . مثلا : ما که زیرش شوت می زنیم اینجا دیگر وزن کلا از بین میرود و ترانه به یک جمله ساده تبدیل می شود . ایرادات اینچنینی را اگر رفع بفرمائید گمان می کنم که بتوانیم شاهید یک ترانه خوب باشیم مانا باشید
    • حامد تقی خواه احسان جون مگه این اختیار قاعده روی متحرک نیست ؟ اگر اشتباه میکنم منو از اشتباه در بیار دوست خوبم مرسی عزیزم @};-
    • افشین محمودی سلام احسان عزیز می دونی رفیق آدم تو دوره های مختلف سنی نظرش راجع به بعضی قواعد عوض میشه...دلیلش هم اینه که آدم دایم داره تغییر می کنه ولی قواعد همواره ثابتند، اون وقت آدم آنارشیستی مثل من هم خسته می شه از این همه قواعد دست و پا گیر و...بی خیال تا حالا بچه های ناقص الخلقه رو دیدی؟ فرض کن این ترانه هم یکی از اوناست، به دنیا اومده دیگه... آخه روز اولی که نوشتمش به این فکر نبودم که بخوام اثر مانایی باشه، یه احساس بود تو یه لحظه با یه مشت واژه ء رنگ و رفته و تکراری، حرف تازه ای هم نبود...انگار تو لحظه خودمو خالی کردم فقط! ممنون که وقت گذاشتی، خوندی و نظر دادی
  • مـیــنا ملکی زیر آوار نگاهت خیلی یا خونه خرابی ماه و خورشید و ستاره با خیال تو می خوابن =D> =D> =D> =D> چقدر این بندو دوست داشتم......لایک @};- @};- @};-
  • محمد مظفریان مرسی از ترانه ی زیبات. لایک تپپل @};- @};- :-x
  • حامد تقی خواه آخر قصه ء ما هرچی می خواد بشه بشه من و تو کم نمی یاریم بذا(ر) شب سحر بشه افشین جون سلام اجازه هست من کمک کنم ؟ ببخشید دخالت کردم چون انلاین بودم و انلاین بودی... امیدوارم میلا هم منو ببخشه ------------- اول بمن بگو در کلاس های اموزشی اکادمی حضور داری؟
    • افشین محمودی مجددا سلام حامد عزیز خیلی هم ممنون نه عضو نیستم آخه وقتی من عضو آکادمی شدم زمان ثبت نامش تموم شده بود
      • حامد تقی خواه افشین جون حتما در دوره بعدیش شرکت کن اتفاقا از مبحث قافیه اغاز شده .. به صورت کامل اما خب چون مجال اونچنان توضیحات تکمیلی نیست خیلی خلاصه میگم ببین عزیزم به صورت کلی برای بدست اوردن یه قافیه باید پسوند ها-ضمیر ها - مصادر رو حذف کنیم و برسیم به کلمات قافیه مثلا در ترانت رفتن و گفتن رو داری خب اول باید بگیم : رفت + َن گفت + َن و کلمات قافیه " گفت " و "رفت " هستن و نه گفتن و رفتن بعد ازین میری سراغ روی (ravi) روی چیست ؟ روی اخرین حرف از کلمه قافیس در گفت و رفت روی ت هست پس روی ها یکسان هست پس قافیه هستن اما در آخر قصه ء ما هرچی می خواد بشه بشه من و تو کم نمی یاریم بذا(ر) شب سحر بشه یه بیت مردّف هست یعنی چی؟ خب یعنی ردیف داره دیگه مث : توانا بود هرکه دانا بود زدانش دل پیر برنا بود که کلمات قافیه دانا و برنا هست و نه "بود" این بیت تو هم ردیف داره ردیف هارو میزاریم کنار سحر و بشه با هم قافیه شدن که خب پر واضحه قافیه نیستن @};- البته یه سری اختیارات و قواعد بیشتر هم هست که قطعا به زودی در دور دوم اموزشگاه یاد میگیرید این ساده ترین زبان توضیح بود اگر سوالی هست چه عمومی و چه خصوصی من در خدمتم البته در وزن عروضی هم باید کمی تقویت بشید که اون خیلی از قافیه دشوارتر هست شاید قافیه رو بشه در مدت چند هفته فهمید اما عروض کمی دشوار تر هست @};- اما برای آدمی تشنه ی پیشرفت هیچ چیزی سخت نیست شاید در آغاز سخت باشه اما پس از مدتی همه چیز اتوماتیک وار میشه شاعری دو مرحله داره اول درک استعداد و پس از اون که استعداد رو در خودت درک کردی بری پیش به سوی آموختن وقتی شروع میکنی به آموختن 5-6 ماهی نمیتونی بنویسی اما نا امید نشو بعد از اون مدت لال بودن هست که توان واقعیت در شاعری نمایان میشه شک نکن هر شاعری از اغاز بی ایراد نمیسروده هرکس ادعا کنه از آغاز شاعر خوبی بوده دروغ میگه شما مشخصه مدت هاست ترانه میگی اما حالا باید سعی کنی به درست ترانه گفتن رو بیاری و به جایی برسی که کوچکترین ایرادی که به حق به ترانت وارد بشه خواب رو از چشات ببره شما کارگردان هستی هر ترانه یه فیلم سینمایی هست بدون کم و کاست هیچ کارگردانی دوست نداره فیلمی بسازه که منتقدی بتونه نقدی صحیح بهش وارد کنه و قطعا اگر روزی فیلمی بسازی که کارگردان دیگری بیاد ایرادی ازت بگیره چند روز و یا حتی چند ماه ذهنت درگیر میشه مثال زدم تا قسمت آخر حرف هام رو خوب متوجه بشی افشن جان @};-
      • شیما طالبی پاریزی من به نوبه خودم از این همه لطف و مهربونی جناب آقای حامد تقی خواه گرامی کمال تشکر و دارم :"> :"> =D> =D> چقدر با حوصله و مهربونی وقت میذاری ممنون حامد عزیز @};- @};-
      • سید حامد سید کریمی ممنونم بچه ها انقدر من رو خجالت ندین ;)) ;)) ;)) منم از حامد تقی خواه عزیز تشکر میکنم بابت ابن همه مهربوووووووونی حامد؟؟؟؟؟؟ فدا مدا @};- @};- @};- @};- @};- :-x :-x :-x :-x :-x =D> =D> =D> =D>
      • افشین محمودی شماها چرا قاطی هم چیز نوشتید آخه؟؟!!منم مجبورم قاطی پاتی جواب بدم 1- شیما عزیز @};- مثل همیشه لطفت داری رفیق خدا بد نده، اتفاقی افتاده؟ امیدوارم هرچه زودتر سرحال شی و به یه ترانه مهمونمون کنی رفیق 2- سید حامد عزیز @};- سالاری رفیق، باز خدا رو شکر به بهانه حامد مفتخرمون کردی به حضورت رفیق 3- میلاد عزیز @};- چرا باید ناراحت بشم رفیق؟ لطفا نظرت در مورد بیت 3 رو برام توضیح بده رفیق دوست دارم نظر تو رو بدونم
      • شیما طالبی پاریزی سلام رفیق @};- میدونی که همیشه احساس ترانتو خیلی دوست دارم @};- روون میگی و دلنشین @};- و به دلم میشینه ---گفتنی هارو حامد عزیز گفت و من فقط لذت بردم @};- حال و روزم این روزا خوب نیست که کم پیدا شدم یوقت دلخور نشی @};- همپای ترانه هاتم دوست من @};- @};- لایک @};-
      • میلاد زمانیان سلام حامد جان.....بیستی داداش و ممنون که توضیح دادی و ببخشید من همین الان رسیدم. افشین جان ببخشید اگه ناراحتت کردم و فقط اون چیزی رو که دیدم برات گفتم و خواستم تو ترانه های بعدیت تکرارشون نکنی. از هردوتون ممنون
      • افشین محمودی حامد خیلی خلیلی عزیز قبل از هر چیز، از لطف و متانت و حوصله ات تشکر می کنم این پست تو ارزش آموزشی داره و واسه همه مون مفید به فایده است و از بودنش زیر ترانه ام مفتخرم بحث علمی تو در مورد ردیف و قافیه کاملا درسته و هیچ کس منکرش نمی تونه بشه، و معمولا همه مون این موارد رو کم و بیش می دونیم،و پرواضحه که "سحر" و "بشه" قافیه نیستند و ایجاد ریتم "لنگ" می کنه، دلیل استفاده ام تنها انتقال معنای کلام بوده و بس، بارها این مصرع رو عوض کردم اما چیزی که حق مطلب رو ادا کنه پیدا نکردم و با ترفندی که از مولانا یاد گرفتم از این حصار قافیه گذشتم، اون موقع فکرشو نمی کردم که بخوام ترانه مو تو یه سایت تخصصی ترانه بذارم (آخه این ترانه م هم عمرش به سال 83 می رسه) الان هم حوصله ی ویرایشش رو ندارم آخه یه جورایی باهاش خو گرفتم و همین جوری دوستش دارم، در واقع احساسشو دوست دارم. در مورد پاسخی که واسه حامد عزیز نوشتم، به این دلیل بود که حامد همیشه تواضع نشون می ده و حرفشو نمی زنه، خواستم چیزی که فکر می کنه درسته رو از زبونش بشنوم، که قسمت شد از کلام پر گهر تو استفاده کنم رفیق خوشحال می شم اگه پستی در مورد عروض برام بذاری سپاسگزار سخاوتمندی ات هستم رفیق @};-
  • مینا یوسفی سلام امیدوارم هیچ وقت کم نیارین @};- لایک @};-
    • افشین محمودی سلام مینا نازنین یه جمله نوشتی و منو نیم ساعته به سکوت بردی در جواب اون یه جمله ساعت ها می تونم حرف بزنم اما بی خیال! بعضی وقت ها واژه ها چقدر حقیرند ممنون که وقت گذاشتی، خوندی و نظر دادی
      • مینا یوسفی نمی دونم توو چه فکری رفتید اما متاسفم اگه ناراحتتون کردم :-S
      • افشین محمودی تو این فکر رفتم که تو این روزای داغ...داغِ داغِ داغ...که نگاهت روی برچسب قیمت اجناس می ماسه و چشمات پشت ویترین مغازه ها جا می مونه...چرا ما کم نمی یاریم؟ چرا داریم ترانه می گیم؟ چرا آواز می خونیم؟ چرا می خوام فیلم بسازم؟ چرا...؟؟؟؟ دو ماهه دارم واسه پیدا کردن سرمایه گذار فیلمم می دوم...می دوم...می دوم...سرمایه ء ساختش سه هزار میلیارد نیست به خدا...همه اش صد میلیون کوفتی یه!!! وقتی نوشته ء تو رو خوندم با این سوال مواجه شدم که واقعا کم نمی یاریم؟!
  • حامد تقی خواه زیر آوار نگاهت خیلی یا خونه خرابی ماه و خورشید و ستاره با خیال تو می خوابن فکر کنم غلط املایی بوده خرابن بوده احتمالا ------------------
    • افشین محمودی سلام حامد عزیز ممنون از دقت نظرت امیدوارم دوستان اشتباه تایپی بنده رو ببخشند "خونه خرابن" صحیح است ممنون که وقت گذاشتی، خوندی و نظر دادی
  • میلاد زمانیان سلام افشین جان...... به نظر من قافیه ی بیت های 3 و آخر درست نبود...البته نظر شخصیمه و اصراری برای پذیرفتنش ندارم. لایک.
    • افشین محمودی سلام میلاد جان میشه با جزییات برام توضیح بدی؟ من اصرار دارم که توضیح بدی و اصرار دارم که قانع ام کنی تا اگر ایرادی از چشمم پنهون مونده برطرفش کنم...رفیقیم دیگه ممنون که وقت گذاشتی، خوندی و نظر دادی