بنیان های نقد عالمانه

با سلام به یاران گرامی
لازم به گفتن نیست که برای نقد عالمانه باید شناخت جامعی از موضوع مورد نقد داشته باشیم.این مقدمه ای برای تعریف ترانه نیست…ما می دانیم که تعریف یک موجود بالنده در قالب چند واژه یا جمله میسر نیست…چرا که تغییر از ویژگی های ذاتی بالندگی است.هر تعریف در نهایت شامل مرحله ای از رشد موجود زنده خواهد بود…ما اجماعاً ترانه را هم مانند تمام پدیده های عام هنری به اعتبار بالندگی، موجودی زنده به شمار می آوریم.به این دلیل که همپای گسترش توانایی های خالق خود رشد می کند و هم شانه با او به تعالی می رسد…شناخت بهتر یک موجود زنده وابسته به شناسایی رشد و کیفیت بالندگی اوست…و طبیعتاً باید از آن آغاز شود.رشد در دو بردار اصلی روی می دهد:۱- افقی(شعاعی): توسعه ظرفیت ها و پتانسیل اجرایی  ۲- عمودی(استوانه ای): افزایش اثر و فعلیت نیروی جدید…به عنوان مثال در مورد انسان رسیدن به مرحله بلوغ یک رشد شعاعی و بهبود کارایی با کسب مهارت ها و ارتقای توانمندی ها رشد استوانه ای محسوب می شود.به عبارت دیگر رشد هم نوعی حرکت در فضا و زمان است …

با آن چه گذشت می توانیم حرکت در فضا و زمان هنرها را نیز رشد تلقی کرده،برای آن ها مراحلی نظیر کودکی، جوانی و پیری در نظر بگیریم (در شرایط بی مرگی)اینتقسیم بندی به پیدایش سطوح یا کلاس های متعدد ترانه منجر خواهد شد…که هر کلاس متقدم طبعاً پیش نیاز کلاس متأخر است و نباید از حیث ارزش با سطوح دیگر مقایسه شود…اتفاقاً این سطوح با مراحل رشد انسان نسبت مستقیم دارند؛یعنی تقریباً بر هرم سنی جامعه منطبق می شوند!
البته این تفکیک فاقد مرزبندی مشخص و عینی است و نمی تواند مبنای قضاوت قطعی در مورد بسیاری از آثار هنری – در این جا ترانه – قرار گیرد…بنابراین برآورد ما در این زمینه غالباً نسبی خواهد بود…حتی ممکن است ترانه ای ویژگی های دو سطح آغازین و پایانی را نیز توأمان داشته باشد و قدرت تشخیص منتقد را به چالش بکشد…هم ترانه سرا و هم منتقد می دانند که شمول هر یک از این سطوح بر اثری اصیل،از ارزش ان نمی کاهد..چه،مخاطبان در هر بخش سلیقه های در هم تنیده ای دارند و معمولاً می توانند اثر مورد علاقه خود را در هر لباس پیدا کنند…
ذیلاً ویژگی سه سطح مشخص ترانه با فرض استقلال کامل آن ها از یکدیگر در قالب یک جدول تقدیم می گردد.
پ:موسیقی پاپ(به نمایندگی از طرف سایر پایه های هم تراز
ج: جاز
ت: تصنیف های هم خانواده با موسیقی سنتی(اصیل)

 

 

سازه ها وآرایه ها

پایه

نمایه ها

پیش نیازها

پ

محرک های محیطی- غلیان عواطف- اندیشه نو

ج

ضربه های عاطفی+محرک های محیطی+زنگ ساعت صفر

ت

محرک های محیطی+زنگ ساعت صفر

رابط اصلی حس  و کلام

پ

اشیا و واسطه های مادی(معنویات پولاریزه شده)

ج

نمودها،اشارات و ویژگی های بصری انسان

ت

رفتارهای خاص بشری

زمینه دریافت

پ

عینی

ج

انتزاعی

ت

عینی – ذهنی

کارکرد

پ

تمرکز ذهنی – فراخوان حس  – موضوع نگاری

ج

کشف و شهود

ت

حس گرفتن ارادی همراه با تمرکز بر آثار محرک دریافت شده

امکانات

پ

تألیف بر مبنای نت – انبساط وزنی (عددی)-عدم حساسیت های لفظی و آوایی

ج

فراخوان نت های موازی – وزن هجایی – حساسیت های لفظی و اوایی

ت

آمادگی ترکیب با نت ها و رسیدن به وحدت موسیقایی – وزن کمی(عروضی)

ابزار اصلی

پ

تخیل ثابت و متمرکز(منطبق بر استدلال)

ج

تداعی خاطرات – تخیل حجمی(مبتنی بر دریافت های برون ذهنی)

ت

تخیلِ [خطی-لایه ای] –(منطبق بر احساسات معقول)

تعامل نغمه ها باموسیقی بیرونی

پ

جانشینی: لاپوشانی وزن با نت – (انحلال یک سویه)

ج

هم نشینی: هم پوشانی وزن و نت های موسیقی (انحلال متقابل)

ت

ترکیبی: ملودی های مضاعف

تصاویر

پ

سطحی با تحرک استقرایی

ج

استمراری مجازی؛ از طریق انعکاس به فرامتن- (نماهای آبستن)

ت

استمراری حقیقی(نماهای زاینده) – با تحرک قیاسی

فرصت آفرینش

پ

جلسات نامحدود

ج

نشست نخستین(ساعت صفر)

ت

جلسات محدود

سبک پیشنهادی

پ

رمانتیسم بر مبنای ناتورالیسم

ج

رمانتیسم بر مبنای سوررآلیسم

ت

رئالیسم بر مبنای رمانتیسم

 

 

در صورت به هم ریختگی جدول امیدوارم یاوران به فریاد برسند!

https://www.academytaraneh.com/4596کپی شد!
2434
۱۴

  • حسان.طاهری ذوست داشتم...ممنون. @};-
  • فرزانه شیدا @};- @};- @};- سلام ممنونم از زحمات شما بسیار استفاده بردم .موفق و مانا باشید .با درود وسپاس @};-
  • صدیقه میری سلام بزرگوار بسیار سپاسگزارم از شما @};- =D> =D> =D>
  • عماد بهاری درود جناب آتشزاد پیش از این از گفته های مفیدتان بهره برده بودم و اکنون فرصت عرض ادب و تشکر دست داد . با مهر دو چندان @};-
  • شمس الدین عراقی جناب شهاب آتشزاد درود بر شما پیروز باشی
  • پرویز کدخدایی سلام استاد گرامی.. بسیار ممنونم..از مطالب ارزشمند شما بسیار بهره بردم... @};-
  • سوگندرضایی سلام مرسی اقا شهاب .استفاده کردم اگر هم ساده نویسی بشه این متن خیلی هضمش راحت تر هست چون من که دوست دارم عمیق تر بدونم و یاد بگیرم ممنون از محبتت @};-
  • شهاب آتشزاد با درود به همه عزیزان در تنگنای فرصت پیش اومده برای جواب دادن به محبت های شما بزرگواران فقط همین نکته رو عرض کنم که مطلب فوق اعتبارشو از ترانه های جذاب و شورانگیز شما می گیره...یعنی چشمه نور راستین، دل تابناک شماست و این جمله انعکاس پرتو درون شما...تقصیر این صفحه حلبی که تصادفاً سر راه انوار مشعشع وجود شما قرار گرفته چیه؟! لطفاً بنده رو به چشم دانش آموزی نگاه کنید که جسارت کرده در محضر برگزیده ترین دست پروردگان استاد ازل درس پس بده... آقای صفا...به روی چشم... به این خدمت گزاری افتخار می کنم... @};- شرمنده و سپاس گزار تک تک شما تا ابد... @};-
  • مهدی آرین منش استاد آتشزاد گرامی، بدون شک با این مقاله ، شما دری عظیم از علم ترانه سرایی به روی من و دیگر هنر جویان و ترانه سرایان گشودید. یک عالمه سپاس. من تا آخرین قطره ی این مقاله رو اگه تفهیم نشم، ترانه ی بعدیم رو شروع نخواهم کرد. از دور دستتون رو به گرمی میفشارم استاد بزرگ مهر. @};- @};- @};-
  • اعظم اکبری سلام جناب اتش زاد بی نهایت تشکر و سپاس حقیر رو بابت انالیز همه ی عناصر دخیل در پیدایش ترانه و شعر و یا هر حرکت هنریه دیگه پذیرا باشید این که ترانه سرا به این معرفت و شناخت برسه که خودش رو جزئی از این کل قرار بده خواه ناخواه در مسیر تکامل به حرکت وادار میشه سرخی کفشهایت از خون عاشقان است کاری نمیتوان کرد پای تو در میان است @};-
  • مهدی صفا سلام شهاب اتشزاد عزیز/ به باور من این مقاله بهترین کلاس برای کسانی هست که نمیدونند اثر خلق شده ی اونها به چه دسته ای تعلق داره/ این بنظر من جا داره که برای بچه ها ی دوره اموزشی انالیز بشه این کار رو برای من انجام بده چون میدونی خیلی زمانم کمه وفرصت انالیزش رو ندارم/ البته من هم میدونم تو در گیر رمان و اتار جدیدت هستی اما به واسطه ی دوستی محکمی که داریم ازت میخوام تا 10 روز دیگه این مقاله رو برام ساده نویسی کنی/ متاسفانه همه شعر رو یا ترانه رو یک فرم میخونند و این تاسف اوره که شاعر نتونه ترانه یا شعری رو همانند عروض بخونه/ خیلی عالی بود دوست من فکر کنم نزدیکه تا خود درونت رو در زیر زمین سلاخی کنی / ممنونم دوست عزیزم که باعث افتخارم بودی و هستی @};-
  • میلاد زمانیان سلام استاد خوبم جناب آتشزاد.... ممنون به خاطر این مقاله ی خوبتون و خیلی آموختم..
  • مـریــم جـلائی سلام استاد آتشزاد ممنونم برای این مقاله ی بسیار آموزنده. با مهر @};-
  • آرزو منتظر سلام استاد آتشزاد ... مرسی از بیانِ این نکاتِ خوب و آموزنده امیدوارم روز به روز بیشتر ازتون یاد بگیرم @};- @};- @};-