عروض و قافیه / بخش اول / کلیات
معانی لغوی عروض
درباره ی معنای واژه ی ” عروض ” نظریات گوناگونی ارائه شده است که وجه زیر از بقیه معقول تر می نماید(۱) :
عروض بروزن ” فـَـعول ” کلمه یی است که درمعنی اسم مفعول به کار می رود (۲) ؛ یعنی مغروض ٌ علیه شعر است ، شعر را بر آن عرضه کنند تا موزون و ناموزون آن از هم باز شناخته شود .
تعریف عروض
عروض یکی از اقسام علوم ادبی (۳) است که موضوع آن بحث در وزن ( =آهنگ ) شعر است و در مورد چگونگی ایجاد وزن ، انواع وزن ، صحت و سقم آن و برخی از شگردهایی که مخصوص کلام منظوم است بحث می کند .
تعریف وزن
وزن ، نظم و تناسب خاصی است در اصوات شعر ( =هجاها) . این نظم و تناسب اصوات به انحنای گوناگون نزد ملل مختلف مبین نوعی آهنگ و موسیقی است .
انواع وزن در زبان های گوناگون
درشعر سنتی هرزبانی ، تساوی تعداد هجاهای (۴) هر مصراع ، در وزن دخیل است . علاوه بر این عامل مشترک ، وزن شعرهرزبانی مبتنی برعامل خاصی است :
۱ وزن عددی (Numerical)
وزن مبتنی برتساوی تعداد هجاهای هر مصراع ( یعنی عامل خاصی در این گونه وزن دخیل نیست ) . وزن اشعارفرانسوی و ایتالیائی و اسپانیائی از این گونه است .
۲ وزن تکیه ئی (Accentual)
وزن مبتنی بر تکیه ئی (۵) که بر هجاها واقع می شود . وزن اشعار انگلیسی و آلمانی چنین است .
۳ وزن کمّی (Quantitative)
وزن مبتنی بر امتداد زمانی ، یعنی کمیت ( کوتاهی و بلندی ) هجاهاست . وزن شعر فارسی و عربی و سانسکریت و یونانی باستان و لاتین از این دست است .
۴ وزن نواختی (Tonic)
وزن بر حسب زیری و بمی اصوات ( هجاها ) مشخص می شود . وزن شعر چینی و ویتنامی از این قبیل است .
چنانکه ملاحظه شد در وزن تکیه ئی و نواختی ، عامل موثر نحوه ی تلفظ ، یعنی کیفیت ادای هجاهاست . از این روی به این اوزان ، کیفی (Qualitative)نیز می گویند .
انواع وزن در اشعار فارسی
درشعر سنتی فارسی تکرار منظم هجاهای کوتاه و بلند در مکان های معین ایجاد وزن می کند ( همواره تناسب خاصی مابین محل هجاهای کوتاه و بلند وجود دارد ) .
اگر هجاهای بلند را با علامت ” ــــ ” و هجاهای کوتاه را با علامت ” ل ” نشان دهیم ، طرح زیر که تکرار منظم هجاها را در محل های معین باز می نماید ، کیفیت ایجاد وزن را در دو بیت زیر روشن می کند :
۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱
———————————————————————
ل — — ل — — ل — — ل —- به نام خداوند جان و خرد
ل — — ل — — ل — — ل —- کزین برتر اندیشه بر نگذرد
ل — — ل — — ل — — ل —- خداوندنام و خداوند جان
ل — — ل — — ل — — ل —- خداوند روزی ده رهنمای ” فردوسی ”
چنانکه ملاحظه می شود ، درطرح فوق در ستون اول و چهارم و هفتم و دهم ، هجای کوتاه و در مابقی ستون ها هجای بلند واقع شده است . اگر تمام ابیات ” شاهنامه ” را به هجاهای کوتاه و بلند تقسیم کنیم ، در طرح فوق تغییری ایجاد نخواهد شد و مثلا همیشه در ستون هفتم هجای کوتاه و در ستون هشتم هجای بلند تکرار خواهد شد . به اینگونه وزن ، وزن عروضی گویند .
وزن اشعار نیمائی (۶) نیز مانند اشعار سنتی ، عروضی است با این تفاوت که تساوی طولی مصاریع و بالتبع تساوی هجای مصراع ها شرط نیست .
در بخش بعدی توضیحات بیشتری در این خصوص بعرض خواهد رسید .
مانا باشید . ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
————————————————————————————————————————————————————————————–
(۱) و هیچ بعید نیست که اصلا واژه عروض عربی نباشد . ابوریحان در تحقیق ماللهند از مشابهت برخی از اصطلاحات عروض هندی با عربی سخن می راند از جمله مشابهت کلمه ی ” اَری َ ” با عروض ( نام جزء آخر مصراع اول ) ، مشابهت Sabda با سبب و Varta با وتد و ترکیب Sabda vattavat با سبب و وتد ( وزن شعر فارسی ، خانلری ، ۸۸ )
(۲) از این قبیل است : ر َ کوب به معنی مرکوب و ر َ سول به معنی فرستاده شده .
(۳) امروزه عروض جزو یکی از نظام های زبان شناسی محسوب می شود و در مطالعات مربوط به فنولوژی ( واج شناسی ) و سبک شناسی کاربرد وسیع یافته است .
(۴) در مورد هجا در بخش های بعدی بحث خواهد شد .
(۵) تکیه امتیازی است که به وسیله ی تاکید در تلفظ به یکی از هجاهای کلمه داده می شود . یعنی یکی از هجاهای کلمه براثر تکیه ی قوی تر وموکدتر تلفظ می شود .
(۶) نیما یوشیج ( ۱۲۷۴ – ۱۳۳۸ خورشیدی ) بنیانگذار شیوه یی نو در شعر فارسی .