گریه‌ی یه مرد

تو این سکوت سرد شهر، صدای گریه‌ی یه مرد

تو آسمون پیچید و غم دوباره تو سرش یه درد

دوباره تو تنهاییاش دلش رو به دریا میزد

سیگار آخریشو با کبریت تر روشن میکرد

***

یه پک زد و گذشتشو با هوس تو دوره کرد

یه بچه‌ی رنگ پریده فراری از جنگ و نبرد

به پک دوم که رسید گذشتشو دیگه ندید

از قفس گذشته ها با پر و بال تو پرید

دفتر  تنهاییاشو توی یه صندوقچه گذاشت

به جز تو توی زندگیش امید دیگه ای نداشت

نگاه تو قلب اونو مثل ستاره چیده بود

تو اون شبای سوت‌وکور تو روفرشته دیده‌ بود

تو رفتی از اینجا و غم کلید این دخمه شده

پسر نه ! مرد غصمون مرید این دخمه شده

***

تو این هوا و سوز سرد صدای گریه یه مرد

تو آسمون پیچید و غم دوباره تو سرش یه درد

دوباره تو تنهاییاش دلش رو به دریا میزد

سیگار آخریشو با کبریت تر روشن می کرد.

https://www.academytaraneh.com/11705کپی شد!
1780
۶۰

درباره‌ی امیررضا طالبلو(آمی)

سلام به همه دوستان. ازتون میخوام که با نقدهای سازندتون برای بهتر شدن و وزین تر شدن ترانه هام کمکم کنید. از سرودن ترانه های مشترک استقبال می کنم. هم فکری در ترانه سرایی رو دوست دارم. نوازنده ساز ویلون اگر کسی هست یه خبر بهم بده مخصوصا اگر توی قم زندگی می کنه.

  • امیر اسحاق @};- =D> =D> =D>
  • مهدي دمي‌زاده سلام دوست من... من منتظر تصويرسازي به جاي رك گويي هستم منتظر كاراي بعديت
    • امیررضا طالبلو سلام جناب دمی زاده عزیز درست میفرمایید ، نقیصه اصلی شعرای من ارتباط عمودیه شعره. دارم روی یک شعر با تصویر قابل فهم برای مخاطبین که بتونن تصورش کنن کار میکنم. شادزی. @};- @};- @};-
  • شمس الدین عراقی جناب طالبلوی عزیز سلام پیروز باشی هر جا که هستی
  • مریم آرام درود بر شما امیر رضای عزیز. زیبا بود و تصاویر نو و دلپذیری داشت =D> @};-
  • مجید حسین(کیان) درود بر امیر رضا احساس زیبایی داشت ترانت لذت بردم =D> @};- =D> @};-
  • حميده سادات غفوريان سلام آقای طالبلو تصویرسازی! این بزرگترین خلأ شعرهاتون بودکه توی این شعر تاحدود زیادی رفع شده، تبریک میگم. اتفاق واقعا خوبیه اینکه سعی میکنید ملموس تر ومصداقی تر توی شعر صحبت کنید، حالا منِ(مخاطب) باشعری روبه رو هستم که فضا سازی داره اما لازمه ازاین بعد به آفرینش تصاویر ومفاهیم بکر فکرکنید، چون فضاهایی ازاین دست رو مخاطبتون بارهاوبارها دیده وشنیده وبراش تازگی نداره فضاهایی مثل: تو این سکوت سرد شهر، صدای گریه‌ی یه مرد تو آسمون پیچید و غم دوباره تو سرش یه درد اما وقتی شاعر به کشف های اینچنینی دست میزنه مخاطب لذت بیشتری می بره از غافلگیرشدنش سیگار آخریشو با کبریت تر روشن میکرد واما درباره آهنگ وموسیقی کلامتون،خیلی خوبه که دقّت بیشتری به خرج بدید چون قالب ترانه به دلیل اینکه زبان محاوره داره این قابلیت یا به نوعی محدودیت روهم داره که هرکس اون رو با آهنگ خودش میخونه وبرای همین ممکنه خوندن بعضی بندها برای دوستان مشکل باشه و احساس کنن ایراد وزنی داره درحالی که با آهنگی که خودشما میخونیدش به نظرتون درست باشه به خاطر همین باید شاعرترانه سرا سعی کنه ترانه خودش رو با روون ترین آهنگ ممکن بگه . واما یه مسئله دیگه همیشه گفتم ومیگم گلگشت در آثارهمه ی شاعران ومطالعه بهترین کلاس درس برای یک شاعره اما باید سعی کنیماگرقراره از شاعری تاثیریا الهام بگیریم به ورطه ی تقلید نیفتیم که اگراینطوربشه هویت شاعرانه خودمون رو ازدست میدیم و درنهایت مخاطبینمون رو. این نکته رو به طور کلی عرض میکنم نه صرفا درباره این ترانه. یادتونه درباره ی اولین شعری که توی آکادمی گذاشته بودید چی بهتون گفتم، گفتم اتفاق هایی توی شعرتون هست که نشون میده شما شاعربا استعدادی خواهید شد. حالا خوشحالم که نمود روشن اون ذوق واستعداد هرروز بیشتر توی شعرهاتون رخ نمایی میکنه وامیدوارم با یاری خدا هرروز شاهد شعرهای درخشان تری ازتون باشم. ((باقی بقای شما))
    • امیررضا طالبلو سلام خانم غفوریان عزیز. بازم با نظر زیباتون شگفت زدم کردید. ممنونم بسیار بسیار بسیار زیاد ازتون که ترانه بنده رو خوندید. چشم سعی میکنم که بتونم ترانه هایی با تصاویر بکر بگم و با فاصله زمانی بیشتر اما ترانه محکم تر و اصولی تر و با احساس بیشتر. الان که وقتم کاملا پره به صورتی که وقت نمیکنم زیاد به سایت و حتی وبلاگم سر بزنم. اما انشالله کمی سرم فراغت بشه میخوام چند کتاب از ترانه های دکتر موسوی و یغمای عزیز و چند ترانه سرای دیگه که عماد عزیز بهم معرفی کرده و خود شما و عادل عزیزم بپردازم و اصول کارم رو محکمتر از قبل کنم. شاد و شادزی. @};- @};- @};- @};-
  • امیر اقایی درود زیبا بود @};-
  • میلاد شهبازی سلام. ممنون که من رو دعوت کرده که در مورد ترانه-ت صحبت کنم و عذر میخوام که دیر اومدم. ترانه ای که توی سایت گذاشته بودم بعد از دو روز حذف شد و با مکاتبه با ندیر سایت بعد از یه هفته دوباره توی سایت قرار گرفت، به همین خاطر نشد که خدمت برسم. حرفایی که میزنم نقد نیست و فقط احساس شخصی ِ خودم از این ترانه ست. امیر جان راستش رو بخوای، زیاد این کار رو دوس نداشتم.از ابتدا تا انتهای کار دنبال یه اتاق بودم که یه ضربه بزنه و یه شوک به من وارد کنه تا از خوندن کار، خسته نشم اما همچین چیزی رو ندیدم. بیت ِ امیتونه خیلی تاثیر گذار باشه. وقتی به چند تا از ترانه های ِ روزبه بمانی که به عنوان یه ترانه سرای قوی، مطرحش کرد دقت میکنیم (البته منظورم همه ی ترانه هاش نیست، بلکه دو ترانه در آلبوم معجره ی خاموش داریوش (شطرج+تصویر رویا)، کل آلبوم دنیای این روزای من (داریوش) و ترانه ی اعجاز (گوگوش) و چند ترانه ی دیگه ) می بینیم با یه بیت ِ مناسب شروع میشن و تصویری رو به مخاطب ارایه میدن که مخاطب رو ترغیب به خوندن یا شنیدن ِ ادامه ی ترانه میکنه. مثال: شب از مهتاب سر میره/// تمام ماه تو آبه شبیه عکس یک رویاست/// تو خوابیدی جهان خوابه آخرین سنگر سکوته /// حق ما گرفتنی نیست آسمونشم بگیری /// این پرنده مردنی نیست یا روبه تو سجده میکنم/// دری به کعبه باز نیست بس که طواف کردمت /// مرا به حج نیاز نیست به هر طرف نظر کنم/// نماز ِ من نماز نیست یا من از تو راه برگشتی ندارم/// تو از من نبض دنیامو گرفتی تموم ِ جاده ها رو دوری کردم/// تو قبلن رد پاهامو گرفتی اینا چند مثال از شروع ِ ترانه های روزبه بود که برای انتقال ِ مفهومی که مد نظرم بود نوشتمشون. وقتی بیت اول قوی باشه، انتظار خودت هم از ترانه بیشتر میشه و سعی مکنی توی بیت های بعد هم همین قوت رو حفظ کنی. نکته ی بعد که یه مسئله ی کلی هستش اینه که درسته، یکی از اصلی ترین معیارهای ِ ترانه، نوشتن با زبان ِ محاوره هستش اما این به این معنی نیست که ما هر چی به زبان ِ محاوره نوشتیم، ترانه باشه. تو رو به همون ترانه هایی که اسم بردم ارجاع میدم، چون هیچ چیز بهتر از تجربه ی ملموس نیست. به امید موفقیت روز افزون @};-
    • میلاد شهبازی خیلی اشتباه تایپی داشتم. از جمله توی ابتدای نوشته هام، به جای اتفاق نوشتم اتاق و... ببخش
      • امیررضا طالبلو سلام جناب شهبازی ممنونم از حضورتون و نقد زیباتون. @};- @};- @};- حتما در اولین فرصت به ترانه های که ارجاع دادید مراجعه میکنم. شاد و شادزی.
  • راما حیدری ایران ترانه واجرا:راما حیدری تقدیم به شما با آرزوی بهترینها منتظر نظر شما هستم راما/مشهد http://www.uploadtak.com/images/p4398_iranfinal.mp3
  • مریم جلائی درود جناب طالبلو ترانه ی بسیار زیبا و دلنشینی بود.. پیشرفت فوق العاده ای داشتین.. با آرزوی بهترین ها @};-
    • امیررضا طالبلو درودی با مهر خانم جلائی عزیز. از حضورتون ممنونم و همچنین از نظر لطفی که دارید. @};- @};- پیشرفتم رو (که دوستان و شما متذکر شدید) مدیون عماد عزیز هستم. شاد و شادزی باشید.
  • سلمازشجاعیان خیلی قشنگ بود @};-
  • عابد صالحپور سلام کار زیبایی بود @};- @};-
  • شهاب حسینی خوبِ امیررضا جان آفرین =D> دوستان اگر مطالعات خاصی دارند یا از کتاب و منبعی استفاده میکنند بگن که بقیه دوستان هم استفاده کنند
    • امیررضا طالبلو سلام شهاب عزیزم ممنونم از حضورت و لطفی که بنده داری. مخاطب آخر کامنتت رو نفهمیدم کی بود.ولی بنده به شخصه کتاب خاصی نمیخونم. ساعت 25 از آکادمی رو خوندم و « حتی پلاک خانه را» از دکتر موسوی عزیز و چندتا از ترانه های یغما به من کمک کرد تا حدودا قلمم رو پیدا کنم.
  • شادی وکیلی راستی یادم رفت بگم ماشالله چقدر پیشرفت کردید @};- فکر کنم منو شما تقریبا با هم اومدیم آکادمی اما خوب جلو زدیدا....به ما هم بگین چیکار می کنین
    • امیررضا طالبلو این نظر لطف شما رو میرسونه. دوستان زیادی در آکادمی هستن که به بنده کمک کردن. به اسم بعضیاشون توی کامنتای بالاتر اشاره کردم. این عزیزان در عین اینکه از ترانه سراهای قوی آکادمی و همچنین اونایی که میشناسم هستن، بسیار خاکی و با جوشش و صمیمی هستن. میتونید از اونا کمک بگیرید. البته بنده هنوزم به این قائلم که من شاعر و ترانه سرا نیستم. فقط تصاویری که به ذهنم رو میاد رو با لغاتم نقاشی میکنم و بال پرواز به اونا میدم. @};-
  • شادی وکیلی زیبا بود آقای طالبلو اول فکر کردم بی وزنی داره ولی بار دوم که خوندم ابهامات برطرف شد @};-
  • احسان ابوالحسنی سلام جناب طالبلوی عزیز پیشرفت واقعن چشمگیری در این مدت داشتید و به تلاش و پشتکارتون آفرین می گم . زبان شعری تون هم کم کم داره جا می افته ولی هنوز کمی باید بیشتر تمرین و مطالعه کنید . به جز نظراتی که دوستان دادن یه نکته رو اضافه کنم و اون استفاده از حروف اضافه بکمی یش از حد در این شعرتونه که به نوعی تو ذوق میزنه .( توو ، یه و... ) موفق و موید باشید ...
    • امیررضا طالبلو سلام جناب ابوالحسنی عزیز ممنونم از اینکه شعر رو خوندی. کاملا درست میگی و خودم هم به این ایراد پی بردم ، ولی نمیدونم چرا وقتی که میخوام ترانه یا شعر بگم لغت کم میارم. اون هم به صورت بسیار بسیار ناگوار که به جز یک کلمه هیچ چیز دیگری به ذهنم نمیرسد. البته لازم به ذکر هست که شعری که الان گذاشتم رو در حدود بیست دقیقه بدون هیچ تفکر قبلی و فقط به خاطر یک تصویر ذهنی که توی فکرم جریان پیدا کرد سرودم. ویرایش زیادی هم روش انجام ندادم. بازم ممنونم که سر زدی. @};- @};- @};-
  • راما حیدری سلام دوستان نظرات و بدرستی دادند نکته ای که مشهوده پیشرفت شماست که جای بسی خوشحالیست
    • امیررضا طالبلو سلام رامای عزیز ممنونم از حضورت. ، درست میگی درباره نظر دوستان. من هم قبول دارم و اگر در جایی توضیحی داده بود دادم. از لطفی که داری ممنونم . این پیشرفت رو مدیون دوستان عزیزم که مهمترینشون عماد بهاری و عادل عبادی و خانم غفوریان هستن میدونم. شاد و شادزی باشید. @};- @};- @};-
  • رادین اکباتانی درود ترانه زیبایی خوندم اما جناب طالبلو اون حال وهوای سیگار کشیدن در ترانه به نظرم جالب نیت و ترانه رو کمی سبک میکنه منظورم یه پک زدو ... و به پک دوم که رسید .... البته روشن کردن سیگار بد نیست در ترانه یا اسم سیگارم نمیشه گفت بده و بعضی موقع ها به ترانه زیبایی و واقعی بودن و جون میده اما به ریز مسائل سیگار پرداختن به نظر حقیر البته زیاد جالب نیست-البته من خودمم بعضی موقع ها سیگار میکشما ههههه بدرود- دوستت دارم جناب طالبلو @};-
    • امیررضا طالبلو سلام رادین عزیز. ممنونم از نظرت و حضورت. درست میگی ، اما کلا این ترانه برای سیگار سروده شده بودا! ;)) از همون اولش که شروع کردم شعر رو توی همین حال و احوال بود ، اشاره به کسی بود که داره سیگار میکشه ، وقتی هم داره سیگار میکشه خب مسلما پک میزنه. اما شاید این هم درست باشه و پسندیده هم نیست که داخل ترانه به جزئیات سیگار کشیدن اشاره بشه. در ضمن خود بنده هم بعضا آره. ;)) شاد و شادزی باشید @};- @};- @};-
  • میترا باقری درود آقای طالبلو کار زیبایی بود احساس خوبی توش جریان داشت =D> =D> منتها احساس میکنم سکته زیاد داشت.راحت نتونستم بخونمش. :-? موفق باشید @};-
    • امیررضا طالبلو درود برشما خانم باقری ممنونم از حضور و نظر لطفتون. @};- @};- @};- علت راحت نخوندن فکر میکنم به خاطر خاص بودن وزنش بود. از ابتدا که شروع میشه ترانه به راحتی نمیشه باوزنش ارتباط برقرار کرد تا اینکه به بیت: «یه پک زدو ، گذشتشو ، با هوس تو دوره کرد» میرسیم. اونجا وزنش کاملا روشن میشه. دقیقا باید برای هر ویرگول که گذاشتم مکثی کرده بشه.کاش این ویرگولها رو گذاشته بودم تا خوندنش سخت نباشه. :-( شاد و شادزی باشید. @};-
  • مهرداد مداح @};- درود بر شما
  • سید علی برقعی درود امیررضا ... :-) خیلی خوب بود پسر ... واقعا پیشرفت چشمگیری داشتی ... تبریک میگم =D> @};-
  • مهدی کاکاوند سلام امیر حان شعر خوبی بود تبریک میگم فقط سیگار آخریشو با کبریت تر روشن می کرد یکم ورنش نمیخورد شاید من بد خوندم تبریک میگم @};-
    • امیررضا طالبلو سلام مهدی عزیزم ممنونم از حضورت و نظر زیبات. @};- @};- @};- چند بار خوندم ولی متوجه ایراد وزنی نشدم. اما احتمال میره به خاطر اینکه از دو سبک (غزل و مثنوی) در کار استفاده شده کمی خوندن بعضی ابیات مشکل باشه.
  • آراس . مقامی سلام اقای طالبلو واقعا این پیشرفتتون تو این مدت کمی که ترانه نویسی رو اغاز کردید غبطه خوردن داره ممنونم از ترانه و موضوع زیبایش
  • مرتضی محمدی تو این هوا و سوز سرد صدای گریه یه مرد تو آسمون پیچید و غم دوباره تو سرش یه درد ----------------------------------------------------- سلام آقای طالبلو . حالو هوای شعرتونو دوست دارم . ممنون .اما تو 2 بیت آخر {میزد و کرد } یه ذره نا همگنه به نظرم . @};-
    • امیررضا طالبلو سلام جناب محمدی عزیز. ممنونم از حضورتون و نظر زیباتون. در رابطه با اون بیت باید بگم که بنده با ستاره از هم جدا کرده بودمشان. از این جهت که دو وزن در شعر حاکم هست و شاید در نظر خیلی از دوستان جالب نباشه . ولی حرف برای زدن داره. خوشحالم که با دقت خوندید. @};- @};- @};-
  • محسن سلج محمودی زیباست دوست من و لایک... همه جای کار خوبه الا یه جا... صدای گریه ی یه مرد/با خوندن این مصرع مشکل داشتم.گریه...ی...یه ... مرد...از لحاظ وزنی مشکل داره تو خوندن سکته ایجاد میکنه.البته این نظر شخصی منه.به دیدگاهتون احترام میذارم @};- @};- @};-
    • امیررضا طالبلو سلام محسن عزیزم. درست میگی ، سه تا «یه » توی یه مصرع جالب نیست ولی خواستم بذارم «صدای گریه های مرد» ولی دیدم باز باب میلم در نمیاد و منظورم رو نمیرسونه و از همین جهت بود که این ریسک رو کردم. ممنونم از حضورت. @};- @};- شاد و شاد زی باشید.
    • زهرا خیراللهی با آقای محمودی کاملن موافقم و ی نکته ی دیگه اینکه مرید یه کم کلاسیکه نسبت ب دایره وااژگانیتون ... جسارت نباشه ها اما فکر می کن م دوگانگی زبان داره .... البته همه ی اینا نظر شخصی بود و جنبه ی نقد نداشت در کل کار حوبی بود و کبریت تر ترکیب زیبایی بود @};- @};- @};-
      • امیررضا طالبلو سلام خانم خیر اللهی ممنونم از حضورتون و نظری که گذاشتید. @};- @};- @};- در مورد ایراد دوست عزیزم محسن که گفتم حق با اون بود. اما مرید ، در مورد مرید و مراد و اینا باید بگم خدمتتون که هنوز هم داخل لغت های مستعمل جامعه و مردم استفاده میشه . وگرنه من به هیچ وجه توی ترانم ازش استفاده نمیکردم. دوگانگی زبان رو هم متوجه نشدم. اگر بگید که کجاش دوگانگی زبان بود خوشحال میشم تا این ایراد رو ببینم. شاد و شادزی باشید. @};- @};-
  • آناهیتا بنی اسدی درود زیبا بود شاعر @};-